Vis enkelt innlegg
Gammel 13-11-12, 12:38   #5
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Jeg skal i hvert fall bake brune pinner fra "det gode liv." De er fantastiske og så fant jeg veldig god pepperkakeoppskrift på en blogg i fjor. Gode kaker og grei deig å jobbe med.

Verdens beste pepperkaker

Sitat:


Verdens beste pepperkaker

ingredienser:
250 g sirup
1 egg
250 g sukker
1 1/2 dl fløte
250 g smør
1 ts kanel
1 ts pepper
1 ts nellik
1/2 ts ingefær
1 ss natron
600 g hvetemel

1. smelt smøret i en kjele, tilsett fløte, sukker, sirup og krydder og varm/kok det til sukkeret løser seg opp. ta det av platen og avkjøl det litt før du tilsetter et sammenpisket egg.
2. hell "sukkerbomben" altså da mener jeg massen du nylig kokte sammen i en kjøkkenmaskin og rør på laveste nivå til du har fått rørt inn alt melet og natronet. deigen skal være veldig klissete. dekk bake bollen med plastfolie og sett den enten i kjøleskapet eller ute på inngangspartiet til neste dag. da får du en perfekt pepperkakedeig som ikke setter seg fast hvis du bruker en voksduk. hvis du ikke har det, bør du bruke litt hvetemel når du kjevler ut. deretter stikker du ut deigen i forskjellige former og stek de på 180 grader til de er gyllen brune. legg de på rist og la de "tørke" hvis du er for ivrig med å legge de i kakeboksen vil de bli myke.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat