Vis enkelt innlegg
Gammel 10-09-09, 20:08   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Diettens første dag. Lettere :urk:

Lillegutt begynner på heftig diett imorgen... Jeg har laget mat idag og for å avreagere skal jeg nå bestille meg en Peppes pizza - jeg er liksom på lavkarbodiett, men i kveld får det fare!
Jeg har jo tenkt å spise det samme som lillegutt (hvertfall når han ser det), såh litt sprell må jeg jo ta først.

Morgendagen for lillegutt ser sånn ut:
Frokost:
kokt egg
ihjelkokt gulrot
kjøttbuljong kokt på biffkjøtt (som jeg skal bruke senere i dietten) med små kjøttboller av ren karbonadedeig

Lunsj:
"smørbrød" laget i smørbrødjern av røre av most (urk!) kokt kylling, egg og kokt gulrot
kokt gulrot

Ettermiddagsmat på SFO
gulrotpuré
Kokt kylling i biter

Middag:
Kyllingsuppe med gulrot og kyllingbiter

Kvelds:
ett kokt egg
kjøttbuljong

Jeg tipper dere ser et mønster?

Dette varer i 3 dager. Dvs, han skal også få litt kjøttboller av svinekjøttdeig hvis jeg finner en type uten tilsetningsstoffer (den jeg fant i dag hadde noe greier tilsatt), og han skal få (ren) fisk... kokt i.l.a helga. Det liker han godt, så det går nok bra!
Han skal i teorien kunne spise kokt eplemost og kokt usukret druejuice også (f.eks som gele), men siden de inneholder noen "skumle" oksalater/salisylater må jeg droppe det.


Så skal jeg introdusere flg fra mandagen av:
eplemos (kokt på gyldne epler, ikke røde eller grønne) evt. laget til gele
kokt eplemost (mulig denne skjærer seg siden fargen ikke kan garanteres på eplene. Må se det an ift oksalat/salisylat)
pæremos (kokte pærer) evt. laget til gele
kokte grønne bønner (i begrenset omfang pga salisylatinnhold), kokt spinat og... kokt squash. (spinatomelett! , gryterett! )

Også introduseres gradvis flere og flere kokte grønnsaker og frukt uten skall og gradvis over til rå med skall, tilsvarende med nøtter, bønner, linser, osv. Og kjøtt/fisk/osv går fra å være kokt i fillebiter til å kunne ha stekeskorpe - etter en tid. Og så til slutt samme opplegget med sukker og søtningsmidler.
Han kan dog - muligens - spise honning som søtning.
Han skal også få noe probiotika-greier og div. vitaminer og litt diverse sånt.

Håpet er å finne ut hva magen hans reagerer sånn på - han har masse vondt i magen og forstoppelse og greier og er forferdelig plaget av det om dagen. Noe som også gir seg veldig negative utslag i humør og konsentrasjon og oppførsel og sånt.
Så ettersom matvarene innføres, fører jeg dagbok med dagsform, humør, søvn, uro, nr.1 og nr.2 i detalj (farge m.m.), og det tas blodprøver og sendes avgårde urin- og avføringsprøver.

Utover at han har melkeallergi og cøliaki, skal han altså følge en diett som heter Special Carbohydrate Diet (ikke stivelse, sukker, tilsetningsstoffer, prosessert mat (dvs tilsetningstoffer egentlig) eller gjær). I tillegg skal det lukes ut matvarer med høyt oksalat- og salisylatinnhold.

Ønsk meg lykke til!
:iler til peppes.no:


Sist redigert av m^2 : 10-09-09 kl 20:26.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat