Vis enkelt innlegg
Gammel 16-02-18, 16:39   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Listevalg - folkefunkis

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

STRENGT korrekt trenger jeg ikke å være, men syns heller ikke at jeg kan gå helt til "klassisk stil med masse krummelurer på". Men ønsker meg litt mer "oumph", som Mave så elegant sier det.

Jeg tror det var "elegant oumph" vedkommende som byttet ut alle bakelitthåndtakene til noen avrundede i messing her i leiligheten gikk for også.

Personlig har jeg ikke et særlig spesielt strengt korrekt regime selv heller, jeg har tross alt et moderne ikeakjøkken med kjøkkenøy. Men jeg liker å beholde den opprinnelige "rammen", med overflater, lister, dører, døråpninger og håndtak (selv om jeg skal innrømme at jeg ikke har lyst til å gå tilbake til de originale linoleumsgulvene, men beholder parketten. Bakelitthåndtakene vi har byttet tilbake til er for øvrig heller ikke helt korrekte for denne leiligheten, de er nok litt for fine, rett og slett. Blokka vår er bygget rett etter krigen, sikkert etter tegninger fra før krigen, og er litt hummer og kanari, materialmessig. Dørene er med fire speil, og er ganske "gammeldagse" og typisk for tidlig førtitall. Dørhåndtakene var mer plastikkaktige, og sikkert ganske billige. De sorte bakelitthåndtakene var ganske dyre på den tiden tror jeg. Ei blokk litt lenger opp gata som er bygget omtrent på samme tid, men på tegninger fra etter krigen har de klassiske teakdørene og sorte bakelitthåndtakene). Også kan man endre på fargevalg, interiør, og løsninger innad i leiligheten. Det er det som funker for meg, men er selvsagt ikke en mal for andre.

Så vil du ha de listene, så går du for de listene. Men "korrekte" vil de aldri bli, og personlig syns jeg de passer best i et moderne hus, som er bygget etter tradisjonelle, førmodernistiske prinsipper og med stor takhøyde. Men nå er jo ikke lister akkurat det verste man man bytte ut i en leilighet da.

Om du vil se eksempler på lister fra tiden huset ditt er bygget i, så kan du sjekke Oslo byarkiv for bilder av hus og interiør i slike hus fra perioden.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 16-02-18 kl 17:11.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat