Tråd: Nynorsk?
Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-08, 11:22   #18
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ikke ta det så personlig, da, Alfa. Og ja, det var svært forenklet. Jeg ser ingen grunn til noe annet. Men realiteten er uansett at nynorsk ble basert på et UTVALG av dialekter. Ikke på "norsk talemål" som mange liker å hevde.

Det var då voldsomt til hersketeknikk. Eg tek det ikkje personleg. Eg har eit temmeleg avslappa forhold til at nokre ønskar å avskaffe nynorsken.

Men eg synest at din argumentasjon er platt, ufullstendig og populistisk. Du tek ikkje innover deg at nordmenn hadde eit språk før vi vart lagt under dansk styring, og at adskillig fleire enn dei som brukar nynorsk som hovudmål har eit talemål som ligg mykje nærare nynorsk i struktur og ord enn bokmål.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat