Vis enkelt innlegg
Gammel 10-08-20, 11:16   #21
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.801
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller rimeligste hverdagsmiddagsrettene

Lapskaus lager vi, pop blant kidsa. Bruker frossenpakka til Rema1000. De har to, vi bruker den «mildeste» (det er litt ulike grønnsaker i blandingene). Bruk det du vil av kjøtt, evt. Kan evt se i dato-boksen til butikken. Her passer alt, fra pølser til koteletter, bare få av kjøttet.

Chili sin carne er rimelig mat, og legger ikke merke til at den er kjøttfri, synes jeg.

Vi bruker en del bønner istedetfor kjøttdeig for å få rimelig mat. To eks.

Lasagne. Kit’et til Eldorado koster rundt 24-25 kr. To-tre pappbokser kidneybønner. Monter på vanlig måte, men med bønner istedetfor kjøttdeig.

Gjør det samme med nachos; Det billige taco-kitet til 7-8 kr. Noen pakker bønner (2-3). Sett på stekeovnen. Koker sausen med krydder og bønner i panna, som du gjør med kjøttdeig. Has i smurt, ildfast form, brekk skjellene over, et dryss med ost, varm i ovn til det er gjennomvarmt og osten har smeltet. Det du vil av grønt til. Ris funker også.

Hjemmelagde vårruller er billig og god mat. Her bruker du strimlet kål, gulrøtter osv. Kan gjerne rulles dagen før og stekes når du skal ha dem, kan også fryses. Om du vil, kan du ha i litt kjøtt. Min venn fra Fillipinene bruker litt sideflesk fint skåret opp, gir god smak og er billig. Men kylling, kjøttdeig osv er også mulig. Fint i farta og til å jazze opp matpakke.
Viktig for vårruller å rulle tett, uten luftlommer. Da spruter det mye fett når du steker, og samles olje i lommene, nemlig.

Vi har også en vri på brokkolisalat, den bruker vi mye i ulike varianter. Fint å ha en stor bolle, rask mat og forsvinner også litt i en boks til å ha med på skole/ jobb.

Brokkoli, evt også blomkål, løk av noe slag (vårløk, gul løk, rød løk), rosiner og solsikkekjerner (mye billigere enn tranebær og solsikkekjerner). Dressing - enten olje/ eddikdressing eller en klatt majones, litt sukker/salt/ pepper og en liten dæsj eddik. Rør rundt. Done.

Lager også pastasalat - kok pastaskruer, en boks bønner, en boks mais, løk du har, litt tomater - suppler med noe du syns passer. Grovraspet gulrot? Til denne bruker jeg gjerne litt av oljen fra fetaostglasset, men man kan fint lage en liten krydderolje uten, også. Oregano, Basilikum,Timian, Rosmarin, Hvitløk, Gressløk/vårløk

Hvis ulvehunger er et moment, ha alltid brød til maten, evt makaroni, ris eller poteter.

Jeg koker ofte en gryte poteter bare fordi, mine unger lager en del greier med egg, og da er det mer mat i om de steker litt poteter el.l. sammen med en omelett el.l.

Selv om det ikke er ombedt, mange liker fiskegrateng, og den er mye bedre hjemmelagd og man kan ha i hva man vil. Også økonomisk mat. Bruk endel makaroni, grovraspet gulrot og /eller andre grønnsaker dere liker, og den fisken dere liker. Laks er ofte mer greit blant barn enn hvite fiskeslag.

Man kan fint ha god mat selv om det er rimelig. Mye norsk tradisjonsmat er jo mat til å overleve på. Endel har forfinet det så det blir dyrere, men gå til røttene.. Lapskaus, fårikål, ertesuppe og pannekaker, grøt.

Samme med original italiensk mat osv. Mye av tradisjonelle kjøkken er jo husmannsmat, restaurantversjonene har ofte sinnsyke mengder kjøtt og fyll osv. i forhold til originalene. Mens originalene kan være like gode.

EDIT: Kom på at jeg lenge har hatt ambisjon om å lage farinata (kikertpannekake). I Italia er det billig streetfood, kikertpannekake på brød. Kalles Socca i Frankrike.


Sist redigert av Charlie : 10-08-20 kl 12:56.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat