Vis enkelt innlegg
Gammel 30-09-17, 04:13   #58
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En verden med kun plantebasert mat

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja det der vet jeg selvsagt. Det var det kortreiste jeg lurte på. Her i området finnes ikke nøtter og forholdene for linser og kikerter er ikke allverdens. .

Hasselnøtter vokser nord til Nordland ihvertfall. Men nord for det blir det nok vanskeligere.

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg tenke virkelig mye på dette da jeg var på Færøyene. Det er jo mange steder i verden hvor mennesker lever, men hor det ikke er mulig å dyrke mark - arktiske strøk er et godt eksempel. Så jeg gjør som liefje - jeg prøver å redusere kjøttinnntaket, har fokus på hvilken type kjøtt jeg faktisk bruker og at jeg bruker alle stykningsdeler i famiiens kosthold de dagene vi spiser kjøtt. Nå bor jeg i bynære strøk og har ikke lett tilgang på hverken vilt eller selvfisket fisk - så jeg prøver i hvert fall å tenke kortreist og miljøvennlig.

Jeg husker første gang jeg kjørte tog gjennom Nederland og så ut på kyr som beitet på flatmark! Det så rett og slett feil ut. Hvordan kunne de bruke dyrebar flat grunn til beite? Tok litt tid før jeg kom på at akkurat flat mark har de nok av. Men jeg tror det er litt den samme greia. Det er fryktelig vanskelig for folk som ikke er oppvokst med hardt klima og bratt terreng å skjønne hvordan livet er når du faktisk utnytter hver eneste lille flekk, inkludert taket og hagen, til å dyrke mat i form av grønnsaker og beitedyr. Denne videoen som viser hva slags terreng færøyingene går i for å få tak i 20 sauer som har vært satt ut på beite sier jo litt:


(Kilde: youtube.com)


En annen morsom greie er at flere genetiske studier nå viser at ulike befolkningsgrupper er genetisk tilpasset sitt kosthold. Det er forsket mye på inuiter og hvilke gener de har favorisert for å unngå hjertetrøbbel pga mye fett og rødt kjøtt. På Færøyene er det særlig CTD som har skapt store overskrifter. Veganere sier ofte at "proteinmangel er ikke noe problem". For de fleste så stemmer dette. Men for folk med CTD så fører mangel på karnitin (en aminosyre fra rødt kjøtt) til at de dør. I de fleste vestlige land ligger man på en forekomst på ca 1:300 000. På Færøyene har kanskje så mange som 1:300 CTD i større eller mindre grad. I Japan har også en betraktelig større andel av befolkningen CTD. I tillegg finner man ofte arvelig biotinmangel i denne typen befolkninger, og diverse annen genetisk morro. Innavl har selvsagt stor betydning for utbredelsen av slikt, men det er et kosthold rikt på sau, ku og hval som har gjort at folka der ute i havgapet har overlevd med CTD i så lang tid, og det er endringer i kostholdet (mer hvitt kjøtt og importerte grønnsaker) som gjorde at flere ungdommer døde og at man ble oppmerksom på hvor stort problemet var.

Jeg sier slett ikke at alle må spise kjøtt fordi noen trenger det. Jeg skulle bare ønske man kunne få større aksept for at menneskeheten lever på vidt forskjellige måter i vidt forskjellige klima og kulturer, og at vi har tilpasset oss genetisk slik at det faktisk ikke er slik at "one size fits all".

Klima- og miljømessig tror jeg det aller viktigste vi kan gjøre er å bruke all kunnskapen vi har samlet sammen opp gjennom årene, og gjøre en vesentlig bedre jobb på å tilpasse oss lokale forhold. Et grunnleggende tiltak på den veien er å kvitte oss med importert kraftfor. Da vil det bli produsert noe mindre kjøtt, og kjøttet vil bli dyrere. Men til gjengjeld kan vi igjen begynne å lære oss å tilberede kjøtt som en del av måltidet, ikke som hovedsaken på tallerkenen. Og vi kan bli vesentlig flinkere til å utnytte hele dyret; kraftbein til suppe, blod til pannekaker, og gjerne noe MUK i nye og ne.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat