Vis enkelt innlegg
Gammel 02-04-19, 23:45   #49
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Filmer sett i 2019

1.You - serie fra Netflix, en stalker som gjør alt han kan for å bli sammen med jenta han liker, Beck. Det er en psykologisk thriller, men blir ikke superskummel. Allikevel absolutt en god serie, og jeg liker veldig godt stemmen til Joe som snakker og deler tanker.

2.Gone Girl - Hadde nok forventet mer enn den klarte å gi. Nick Dunne, Ben Affleck, oppdager at kona har forsvunnet, og kona har lagt igjen nok ledetråder til å legge skylda på mannen.

3.Estreros - En var film om to unge gutter som vokser opp sammen, og de møtes igjen som voksne og ser tilbake på barndommen. En god film, selv om den mangler litt for å krype ordentlig under huden og komme helt på topp.

4.Call Me By Your Name - Måtte ha et gjensyn med denne vakre filmen. Timothée Chalamet og Armie Hammer gjør en helt fantastisk jobb. Stemningen i denne filmen er nydelig, lagt til Crema i Italia på 80-tallet. Sommerstemning, scenene som glir over i hverandre og nydelige Crema som bakteppe. Og slutten burde gitt Timothée Chalamet en Oscar-statuett.

5.The Assassination of Gianni Versace - Darren Chris storspiller I denne serien. Likte måten den er bygget opp på. Jeg må innrømme at jeg ikke visste veldig mye om mordet på Versace, men jeg likte serien og så den på et par kvelder.

6.Collateral - Denne serien var altfor kort! Visste ikke at det var en miniserie da jeg startet å se den. Likte den veldig godt, så kunne godt ha sett en full sesong av denne. Mange interessante karakterer og historier.

7.Before I Fall - Groundhog Day-prinsippet, men med ungdommer og en litt annen vri. Absolutt ikke dårlig, men ikke sånn superbra heller. En film om oppvekst, finne seg selv, men den blir litt grunn for meg og griper meg ikke helt. Så er jeg uansett ikke helt i målgruppen. Datteren min syntes den var super!

8.Beatiful Boy - Hadde hørt blandede kritikker om denne filmen, men gode kritikker om skuespillerprestasjonen til Timothée Chalamet. Filmen var bedre enn jeg forventet, sannsynligvis fordi jeg ikke hadde store forventninger. Den tok meg egentlig litt på senga, fordi den rørte meg sånn. Jeg teared up fra omtrent fem minutter inn i filmen, litt fordi jeg har lest om filmen og kjenner til den sanne historien den bygger på, og midtveis rant tårene og på slutten ga jeg bare opp. Steve Carell som David Sheff, faren til Nicholas Cheff som blir metamfetaminavhengig. Hans kamp for sønnen, fortvilelse, redsel og trang til å gjøre noe kommer godt fram i filmen. Og det er vel den kampen og stemorens kamp og følelser, som gjør sånn inntrykk på meg. Verdt å se!

9.Big Little Lies - vet ikke hvorfor jeg har drøyd så lenge før jeg så denne serien. Den er faktisk bra. Liker Nicole Kidman og Reese Witherspoon, men har litt vanskeligere med Shailene Woodley. Det har nok mer med at jeg ser på henne som tenåring enda, og ikke troverdig som single-mum. Hun kunne nok vært single-mum, altså. Uansett, en bra serie, og selv om jeg i starten fikk litt vibber på housewifes-greie, så er det faktisk ikke det. Gleder meg til sesong 2.

10. Abducted in Plain Sight - Speachless! Mangler virkelig ord. Greit at det var en annen tid da dette skjedde, men å vente 5 dager før du kontakter FBI når ungen din er savnet? Eller la han overnatte i senga til datteren din?

11. Fyre The Greatest Party that Never Happened - Hjelpe meg! Verden er full av korttenkte idioter! Husker at jeg hørte buzz om festivalen da de annonserte den! Hva trodde de?

12. True Detective, sesong 1 - Woody Harrelson and Matthew McConaughey gjør gode prestasjoner, og jeg synes storyen er bra. Binga denne sesongen, og gikk på sesong 2.

13. Hidden Figures - En veldig god film, og jeg lurer på hvorfor jeg ikke har sett denne før. Og nok en gang utrolig å tenke på at det ikke er lengre siden det var så segregert mellom svarte og hvite.

14. Boy Erased - Lucas Hedges gjør en bra prestasjon her, og det slo meg at han har spilt godt i mye jeg har sett, bl.a. Manchester by the Sea og Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Boy Erased er en ganske lavmælt film, men den får absolutt fram poenget. Det er i grunnen ganske så skremmende at slike omvendelses-skoler fortsatt finnes.

15. Russian Doll - Groundhog Day-inspirert serie, men gjort på en helt annen måte. Denne serien var utrolig god, og anbefaler alle å se den. Natasha Lyonne gjør nok en god figur som Nadia. Kanskje litt lik den rollefiguren fra OITNB, men who cares?

16. Chicago Fire - sesong 1, 2 og 3 - noe må man se på mens man skriver eksamensoppgave. Mer guilty pleasure, og ikke like gjennomtenkt som f.eks. Grey's i starten, og karakterene er litt grunne, men hey, veldig grei avveksling til skriving.

17. First Girl I loved - en veldig lett ungdomsfilm, som virkelig var grunn og dialogen påtatt. Tok seg litt opp på slutten, men uansett, så liker jeg at den finnes. Det er så bra at det kommer flere og flere filmer med LGBTQ-tema. Og bare det at det er flere LGBTQ-personer i filmer og serier uten at det gjøres noe stort nummer av det. Støtter det helhjertet!

18. Amundsen - Nja, visuelt er det flott til tider. Katherine Waterston gjør en veldig god jobb. Hun virker mer ekte enn Christian Rubeck. Men det er i grunnen for lite Katherine Waterston i filmen. Pål Sverre Hagen som Amundsen er også bra, men får liksom ikke helt taket på Amundsen. Og det er vel kanskje meningen å fremstille Amundsen sånn også. Merket at jeg visste for mye om Amundsen, og det ødela faktisk litt. Den spenningen som ble bygget opp, var liksom ikke helt der. En film som i grunnen ikke fenget meg særlig, men det hadde jeg heller ikke forventet da jeg gikk for å se den.

19. Bohemian Rhapsody - Hjelp, så lik Rami Malek er Freddie Mercury i den filmen! Og han som spiller Brian May. Jeg er enig med Tallulah at det skinner igjennom at de gjenlevende Queen-medlemmene har hatt stålkontroll, men samtidig gjør det også at Freddie Mercury blir skildret på en litt annen måte enn jeg tror han ville blitt uten kontroll. Jeg føler at denne filmen lar oss komme mye nærmere og tettere innpå hovedkarakteren enn A Star is Born, og jeg ble mye mer grepet av denne filmen. Kan hende det også har noe med at jeg er ihuga Queen-fan og kjenner historien til Freddie Mercury godt fra før også.

20. Chicago Fire, sesong 4, 5 - En jeg kjenner beskrev Chicago Fire som kjappversjonen av Days of Our Lives. Kan gå glipp av en episode, men ikke to minutter av en episode. I løpet av en episode har hovedkarakterene rukket å miste jobben, få tilbake jobben, vært gravid, sprengt i en brann, reddet et spiddet offer i en bilulykke og de som er imot brannmennene har blitt brent til døde i en stor brann. Grei tidtrøyte uten at jeg trenger å tenke for mye, også hjelper det med et par eyecandy.

21. I, Tonya - Kom på at jeg så denne tidligere i år, da Tallulah skrev om den. Tonya passet overhodet ikke inn i den tradisjonelle kunstløp-idéen, men hun kjempet mot alle som mente noe annet og beviste at hun kunne vinne. Jeg kan ikke annet enn å beundre det. Filmen var ikke en stor høydare, men den minnet meg på historien til Tonya, den om å stå utenfor og være annerledes, men klare å kjempe seg gjennom en mur av fordommer og vinne.

22. Chicago Fire, sesong 6 - Fortsatt samme som tidligere sesonger, men fortsatt grei serie å se når man skal slappe av.

23. The Umbrella Academy - Jeg håper det kommer en sesong til. Likte den, joda, det er noe som kunne vært bedre. Vi kunne fått mer innblikk i hver karakter, det kunne vært mindre sprikende episoder, men alt i alt, en underholdende serie.

24. Dirty John- Jeg har ikke hørt podcasten før, men det er absolutt en sjanger jeg liker, sånn true crime. Serien er bra laget, og jeg blir absolutt nysgjerrig på hvordan det er mulig å bli lurt sånn. Synes serien lager et godt bilde av en kvinne som ikke er av typen så dum kunne jeg aldri vært, men mer et bilde av en vanlig kvinne som blir lurt av en mann som har svindlet mange før.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat