Vis enkelt innlegg
Gammel 06-02-07, 15:19   #3
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nå har jeg sendt mail til justisministeren og justikomiteen

Jeg tok med litt av det du skrev også, Madammen. :neier: Formulerte meg litt utfra at brevet var til justis, men kunne selvsagt sendt noe annet et annet sted. Her er det jeg skrev:
---------------------------------------------------------------------------
Innslaget om overgrepsbilder av barn på internett på søndagsrevyen forrige søndag brant seg fast i hjertet mitt. Lyden av den lille jentas såre gråt kommer jeg aldri til å glemme. Hvorfor blir ikke slike saker prioritert av politi og psykisk helseetat? Drapssaker synes å være høyt prioriterte, men unnskyld meg. Ofre for drap kan desverre ikke reddes. Ofrene for overgrep kan hjelpes gjennom terapi til å kanskje bli hele mennesker igjen til tross for det grusomme de har opplevd. Alternativet er faktisk ikke bare fælt for offeret, dette handler om samfunnet som helhet. Fordi de aller fleste overgripere har selv vært ofre for overgrep, så gjennom å hjelpe ofrene kan man muligens hindre at nye overgripere på denne måten "blir til".

En undersøkelse gjort forrige høst viste at i Norge er overgrep mot barn straffet enda sjeldnere og mildere enn tilsvarende overgrep mot voksne. Hvor hører det hjemme? Alle midler må tas i bruk for å bekjempe disse grusomhetene! Overgriperne må settes i en situasjon der de blir motivert til å gjennomgå grundig behandling og langvarig psykoterapi mot sine problemer med seg selv. Et menneske som hel og frisk kan ikke utføre slike grusomheter.

Faktisk er straffen for offeret ofte livsvarig. Og straffen for gjerningsmannen? Nei samfunnet legger i praksis skylden på offeret. Vi er ikke noe bedre enn de landene der man fortsatt støter ut voldtatte kvinner etc. Det er lavstatus å være offer, de har blitt litt ødelagt i samfunnets øyne. Dermed sloss de ofte ikke for rettighetene sine. De er overrepreenstert blant de som har det verst i vårt samfunn, de som faller helt utenfor. Og det koster også, det koster samfunnet en masse at mennesker går til grunne på denne måten. Dette er overgrep mot menneskeheten, mot menneskeverdet og mot samfunnet. Og gjør vi ingenting, så er vi med på det.

*Hvorfor lar politiet slike saker ligge?
*Hvorfor er straffene så milde?
*Hvorfor er det så få som blir dømt?

__________________


Sist redigert av Bequita : 06-02-07 kl 16:51.
Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat