Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-18, 16:58   #17
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdigstekte glutenfrie (og melkefrie) vafler

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Og fra en amatør, hvor glutenfritt må kjøkkenet være? Jeg laget glutenfri, melkefri og nøttefri kake som minstemann skulle ha med på skolen i går. Jeg har jo ikke glutenfritt kjøkken akkurat, men brukte ren bolle, rene verktøy, vasket langpanna og brukte bakepapir (det gjør jeg jo alltid egentlig). Jeg tror ikke kaken var i nærheten av noe annet enn bollen, bakepapiret og plastboksen den ble fraktet i. Er da kaken glutenfri tror dere?

Denne er glutenfri nok for de aller fleste. Vi har et kjøkken der 4 av 5 spiser gluten. Jeg baker med gluten på kjøkkenet, men er nøye med hygiene, bruker egne fjøler etc. Vi har ikke egne redskaper til glutenfritt, men vasker selvsagt. Jeg er ikke mer nøye på rengjøring enn før, men selvsagt opptatt av hvor jeg legger hennes mat og jeg blander ikke redskaper som er skitne. Det går helt fint.

Noen med cøliaki trenger et helt glutenfritt kjøkken for å få maten ren nok. Det tror jeg ikke er veldig vanlig. Dersom man har det slik, er det vanskelig å spise mat servert av andre uansett egentlig.

Ift vaffeljern: Vi har vaffeljern som er rent glutenfritt. Men også formelle råd sier at det holder å steke 2 vafler glutenfrie som ikke spises av den som har cøliaki før man gir en til den med cøliaki. Det går an å høre om dette er tilstrekkelig for deres jente. Det ville vært greit hos oss.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat