Vis enkelt innlegg
Gammel 18-08-20, 12:37   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fritt skolevalg i grunnskolen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er fra den rapporten det stadig vises til, den forskningsrapporten om Groruddalen som konkluderte veldig positivt, med at folk trives i Groruddalen og at det ikke er en "flukt" derfra. Jeg husker ikke hva den heter i farten. Den inneholdt veldig mange analyser, som viser et (naturlig nok) veldig sammensatt bilde, og de har valgt i konklusjonen å fokusere på de tingene som er positive.

Leser man tabellene og sammenholder dataene, så vil du se på tallene for hvem som er voldsutsatte og holde de sammen med tallene for de skolene som har stor andel minoritetselever, at den gruppen som er mest utsatt for vold, er hvite gutter på skoler med svært mange minoritetselever. Jeg har ikke lenken nå, og man må virkelig grave for å se sammenhengen, for de har valgt å ikke trekke den frem i sammendraget.

OK, så ikke Norge altså, men et lite antall skoler i et mindre geografisk område av Oslo? Det er jo en vesensforskjell. Og som Mave, jeg er ikke ute etter å skjønnmale, men heller ikke drive med sensasjonsargumenter. For det er jo interessant å vite hva som er bakgrunnen til disse voldshendelsene. Først da kan man gjøre noe med det.

Sønnen min har gått på en skole med i underkant av halvparten elever med foreldre med bakgrunn fra et annet land. Og det ER utfordringer, ikke minst i i møtesammenheng. Det som også er et problem er at det virker som det er liten vilje til å virkelig ta tak i ungdom som er på vei mot skråplanet. De blir skippet over på en annen ungdomsskole, og greier kanskje å ødlegge der også, for avstandene er ikke akkurat enorme i Oslo. Man har fremdeles kontakt med sitt gamle miljø. Det bevilges lite penger til miljø- og integreringstiltak i skolen og nærmiljøet, det varierer enormt hvor mye skolene informerer om hva de ønsker av foreldrene, og hvilke midler de har til å følge opp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat