Vis enkelt innlegg
Gammel 21-04-21, 12:01   #54
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Mens jeg er uenig i det. Nå baker jeg altså en del grovbrød og polarbrød selv, så det påvirker selvsagt vurderingen noe. Grove kjøpebaguetter er stort sett lagd mørkere med farge og både det og wraps har uforholdsmessig mye kalorier i forhold til næringsinnhold. Mener jeg. Pasta også vil man, med mindre man spiser veldig lite av det, se at det skal ingenting til for det samsvarer med hva man har stappet i seg i en brødskive.

Vi er en familie som spiser ganske mye mat og mine vurderinger påvirkes nok av det. Dersom et barn spiser veldig lite uansett, har det selvsagt lite å si med kaloriinnhold kontra næringsinnhold.

Til det første vil jeg si at skillelinjen du trekker opp der går mellom kjøpebrød/-baguetter og hjemmebakt brød/baguetter. Grove, hjemmebakte baguetter kan være like sunne som hjemmebakt grovbrød. Og kjøpegrovbrød kan være luregrovt det også. Så kan man jo også spørre seg om hva som faktisk er forskjellen mellom brød, baguetter, rundstykker og pizzasnurrer for den del. De kan jo lages med nøyaktig samme deig og pålegg/fyll. Det blir varmebehandling og fasong, da.

Når det gjelder «tomme» kalorier som ikke fortrenger næringsinnhold, så er det sikkert riktig som du skriver i siste avsnitt, at det blir litt farget av hvor storspiste barna er. Hos oss er ikke slike kalorier noen ulempe.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat