Vis enkelt innlegg
Gammel 21-04-21, 11:27   #50
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jøss. Lager dere til sånne greier i matpakkene? Nå føler jeg meg som dårlig mor, altså. Jeg har laget til brødskiver. Punktum. Har han ikke spist det, har han ikke spist. Og ja, det har skjedd. Etter at han begynte i 8. klasse, har han fått penger til å kjøpe på supermarkedet i nærheten av skolen. Før det fikk de ikke lov til å gå ut av skolegården.

Jeg lager ingenting. Her har ungene hatt ansvar for matpakkene sine selv i mange år. Den ene 8.klassingen nevnte det faktisk for noen dager siden, litt sånn humrende over oppdagelsen at noen i klassen fortsatt får smurt matpakke av foreldrene sine. For henne var det like absurd som om jeg skulle børstet håret eller knytt skoene hennes.

Jeg må også innrømme at jeg ikke har helt kontroll på hva de tar med seg. Jentene tar vel vanligvis med seg brødskiver, tror jeg, men eldste tar av og til med en salat i stedet, eller lager seg en smoothie. Yngstejenta slenger ofte oppi litt paprika eller agurk, sammen med skivene. Hun foretrekker vanligvis polarbrød, og favorittpålegget er ost, skinke og salat. I dag er jeg usikker på om hun i det hele tatt tok med matpakke, jeg kan ikke huske at jeg så henne lage noe (jeg fikk med meg at hun spiste frokost). Men hun slutter 13:30 i dag, så det går sikkert bra.

Guttungen har null matlyst om morgenen, og er ofte rådvill når det gjelder hva han skal ta med seg. Han er ikke glad i brødskiver. Der må jeg passe litt mer på at han faktisk tar med seg noe, særlig når han har lang dag. Mandager begynner de 10:30 og slutter 15:30, da gjør han som han vil (jeg er jo vanligvis heller ikke hjemme når de står opp den dagen, med mindre jeg har hjemmekontor). Men tirsdag er skoledagen fra 08:10-15:30, og han har både gym først på dagen, og valgfag FYSAK på slutten av dagen, så da er det litt viktig. I dag ble det en boks nudler og en termos med vann. I går også, men da tvingte jeg han til å ta med noe frukt og yoghurt i tillegg. Noen dager blir det bare en God Morgen yoghurt og en banan e.l. Hvis jeg har giddet å bake sånt som ost- og skinkehorn (skjer ofte i forbindelse med turdager, så baker jeg litt ekstra) så tar han med seg det. Han har også hatt med seg f.eks varme kjøttboller i mattermos. Da varmer han dem i airfryer, det tar nesten mindre tid enn å smøre brødskiver. Problemet er at når han ikke har matlyst om morgenen, så klarer han ikke å forestille seg at han skal få lyst på noe sånt senere på dagen heller, det gjelder nesten samme hva jeg foreslår. Så noen ganger gir jeg bare opp.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 21-04-21 kl 11:52.
My er ikke aktiv   Svar med sitat