Vis enkelt innlegg
Gammel 21-04-21, 10:45   #42
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

(Og så lurer jeg på hva de som mener barna må klare seg med brødskiver spiser til lunsj selv hver dag. Jeg tror ikke det er brødskiver.)

Jo. Jeg spiser knekkebrød eller proteinrundstykker stort sett. De to yngste kunne også fått proteinrundstykker om de ville det, men de liker ikke. Eldste kunne nok tenkt seg det, men der har jeg sagt at isåfall får han være med og bake litt, det vil han ikke. Jeg har det bare når jeg gidder bake til meg selv.
Middagsrester kan alle hos oss få, men stort sett bare jeg som vil ta dem.

Min minste vil ikke ha brødskiver og får derfor en blanding av polarbrød og knekkebrød. Han er middels fornøyd med det, men det går bra. Ofte får han kjøleskapsgrøt til måltid nummer 2.

Jeg baker en god del, både med og uten gluten siden vi har en jente med cøliaki. Vi baker rundstykker til helgene, brød og polarbrød på fast basis. Det er en enorm jobb å holde familien med bakst rett og slett, så bare tanken på at jeg fast skal bake pizzasnurrer eller fylte horn er helt uoverkommelig. En del andre alternativer er for meg rett og slett for usunne til at jeg vil at barna skal ha det med stadig vekk (wraps, baguetter, nudler, pasta, mellombar). Jeg synes også det blir for dyrt hele tiden å putte oppi noen av de gode ferdigkjøpte alternativene, så en basis med type brødmat og noe ved siden av, der dette "noe" kan være en innkjøpt småting, men stort sett oppskåret frukt, er vår løsning. De to eldste lager matpakka selv, men jeg hjelper til ved å sørge for et greit utvalg, og jeg skjærer opp frukt når vi feks har mango som skal deles på tre etc.

Jeg mener at man ikke har vondt av noe er hverdagsmat og noe er spesialmat / helgeturmat / feriemat. Og noen ganger kan man overraske i hverdagen også. Men alt trenger ikke være like godt rett og slett, det gjelder både voksne og barn og det gjelder de fleste måltider. Noe er helt grei mat til hverdags og det kan barn også venne seg til. De aller fleste. Så vil vel alle tilrettelegge til en viss grad (man forsøker jo finne alternativer når det er konkrete ting barnet ikke liker) og så er det noen barn med helt spesielle behov som man selvsagt vil ønske tilrettelegge til på andre måter.

Jeg er imidlertid enig i at det ikke var dette hovedinnlegger spurte om. Jeg anbefaler varmt kjøleskapsgrøt med ulike bær dersom man ønsker seg et enkelt og sunt alternativ til brød.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat