Vis enkelt innlegg
Gammel 12-12-10, 22:07   #125
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Min bruk av ordet kan umulig skrive seg nordfra, i alle fall. Jeg er ellers enig i at det kanskje er litt mildere enn sutre. Det brukes gjerne om barn som smågnåler.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg bruker surve om den småskrikingen de har for seg når de er trøtt, slitne etc like før de sovner. Jeg bruker det bare om barn. Sutre bruker jeg ellers, det dekker all smågnåling og uttrykk for misnøye.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg bruker det, men ikke om voksne menneskers sutring/klaging. Jeg bruker det om småbarns eller egentlig babyers sutrelyder når de er overtrøtte og ikke helt finner roen, men ikke akkurat gråter og klager heller. Veldig spesifikt altså.

Jeg bruker det aktivt om barn. Overtrøtte unger er survete, rett-før-syk-unger er survete.
Ikke sutrete, men sånn :jeg-er-ikke-helt-i-slag: surving.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat