Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-22, 09:21   #132
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En ting litt på dette temaet: Jeg ser at mange på plattformer som for eksempel LinkedIn, oppgir foretrukket pronomen ("He/Him"). Jeg klarer virkelig ikke helt å få meg til det, det virker veldig unødvendig når man har et kvinnenavn, og ellers fremstår som kvinne på alle vis. Jeg tenker at jeg får heller "eie problemet" om noen likevel skulle omtale meg som "han" eller "hen" eller noe. Er det en håndsutstrekning til folk som er trans, å skrive sånn, selv om det er 0,00001% sannsynlighet for at noen skulle ta feil, med det du presenterer av navn og bilde? Og motsatt, er man bakstrebersk om man lar være?

Jeg tror at de fleste som skriver det sånn gjør det for å normalisere det å skrive på fratrukket pronomen, sånn "håndsrekning" tankegang.

Jeg har dog folk i min omgangskrets som jeg tror at om de satte det der så var det for å poengtere at "og det finnes ingen annen mulighet, det er bare to alternativer, og vi er født sånn" (legg gjerne til "i Guds øyne" der det kunne finne på å passe inn i setningen)

Selv bruker jeg det ikke, men jeg bruker i svært liten grad sosiale medier hvor slikt er "vanlig", og dessuten vil jeg ikke gi nettopp disse omtalt i forrige avsnitt en mulighet til å tro at jeg er enig med dem. Men jeg er "hun/henne" om noen skulle lure.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat