Vis enkelt innlegg
Gammel 25-12-14, 17:33   #421
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.993
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

1. Donna Tartt: The Goldfinch. Storslagen bok, men jeg var nok ikke helt i sinnsstemning til å nyte den fullt ut.

2. Terry Pratchett: Feet of Clay. Morsom! Vimes:

3. Haruki Murakami: 1Q84 - bok 3. Helt fabelaktig. En sånn bok det er leit å bli ferdig med, og vanskelig å beskrive.

4. Terry Pratchett: Monstrous Regiment. Pro likestilling, anti krig. God bok, men ganske dyster til Pratchett å være.

5. John Green: Looking for Alaska. Ya-bok med likandes karakterer og troverdig plott. Lettlest, men ikke enkel.

6. Terry Pratchett: Truckers: The First Book of the Nomes. Utrolig morsom!

7. Håkan Nesser: De ensamma: God, guffen og ublodig krim.

8. Annik Saxegaard: Ina i Innsbruck. Nostalgitripp. Morsom gjenlesing, men kjære vene så eplekjekke de er alle sammen.

9. Annik Saxegaard: Ina stepper inn og Ina og Ingolf. I tillegg til eplekjekke, kan jeg føye til moralistiske og gammeldagse.

10. Kathleen O'Dell: The Aviary. En ordentlig magisk fortelling med både spenning og mystikk. Herlig.

11. Jojo Moyes: Me before You. Gripende og lettlest.

12. Michael Chabon: The Amazing Adventures of Kavalier and Clay. Denne har jeg brukt lang tid på. Ikke fordi den er langtekkelig, men fordi den er så lang, og så detaljert. Litt Irvingsk til tider. Om to jødiske unge menn før og etter andre verdenskrig i N.Y. og Praha, som gjør suksess som tegneserieskapere. Og om mye mer.

13. Derek Miller: Norwegian by Night. En amerikansk, aldrende jøde som motvillig flytter til Norge, og som uforvarende blir en del av en kriminalsak. Veldig mye bra og interessant, men den blir dårligere og dårligere mot slutten - for mye action og massakre der.

14. Karen Joy Fowler: We are All Completely Besides Ourselves. Uvanlig oppvekstroman, gripende og spennende fortalt. Anbefales.

15. Jodi Taylor: Just One Damned Thing After Another. Artig og råbillig (kindleutgave) tidsreisebok. Mye bra, men ikke på nivå med Connie Willis.

16. Liane Moriarti: The Husband's Secret. Page-turner. Spennende og til dels gripende, men jeg er ikke helt frelst.

17. Gabrielle Zevin: The Storied Life of A.J.Fikry. Bøker, bokhandel, litterære referanser. Feelgood.

18. Don Tillman: The Rosie Project. Sheldon/Adrian Mole/Elling på jakt etter kjæreste. Morsom.

19. Jodi Taylor: A Symphony of Echoes. Mer actionpreget tidsreising. Artig.

20. Grace McCleen: The Land of Decoration. Denne gjorde sterkt inntrykk. Vond barndomsskildring, allikevel ikke helt uten håp.

21. Jodi Taylor: A Second Chance. Litt mer tidsreiseavslappingslitteratur måtte til etter den triste forrige boken.

22. Sofi Oksanen: Stalins Kyr. Veldig bra om identitet, spiseforstyrrelser og Sovjet/Estland.

23. Robert Galbraith (J.K.Rowling): The Cuckoo's Calling. Grei krim, og jeg kommer nok til å lese mer om Cormoran Strike.

24. Deborah Harkness: The Book of Life. Siste i trilogien om Matthew og Sarah- vampyr og heks. God fantasy!

25. Wally Lamb: Wishin' and Hopin'. Kort liten bok om førjulstiden på en katolsk skole i Connecticut på 60-tallet. Fin periodeskildring, humoristisk.

26. Lars Mytting: Svøm med dem som drukner. En både hverdagslig og storslått roman om å grave i fortiden og å leve i nåtiden. Bygdenorge, Shetland og Frankrike. Jeg likte den veldig godt.

27. Suzanne Collins: The Hunger Games. Jeg lot meg overtale, og ble positivt overrasket! I gang med nr 2 allerede.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat