Vis enkelt innlegg
Gammel 19-05-10, 17:44   #20
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.645
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg har arvet min bunad, og den ser ut som på bildet.
Dette er ikke min, men den er tilnærmet prikk lik. Min er bittelitt lenger, og har tynn, rød kant nederst. Jeg bruker også røde strømper til, for det er jeg vant til at det skal være.

Normørsbunaden finnes i hvert fall i 4 varianter i forhold til farge på livet, og man kan bruke 3 forskjellige forklær.

Hvilken variant har du?

Jeg har prikk lik som den på bildet (dog med freshere bånd, annet sølv og ikke så sæggete belte/veskeoppheng), med røde strømper. Hadde knallrød vest før, men den satt ikke så fint på meg så jeg har kjøpt ny vest - denne rosa som er på bildet, med fine veverier i.
Kusina mi har grønn vest med gullbånd på, og "blassere" forkle. Veldig fin til henne med rødt hår - maken til den grønne på det andre bildet - men hennes vestbånd er mindre prangende.

Jeg synes egentlig ikke bunadveskene passer til nordmørsbunaden. Masse broderi på dem, uansett variant, og det er det jo ikke noen steder ellers på bunaden.
Jeg ønsker meg også hvitt forkle og koneskaut til å variere med, selv om jeg synes bunaden blir litt kjedelig uten det knallgrønne forkleet.


Sist redigert av Nelly Nickers : 19-05-10 kl 17:52.
Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat