Vis enkelt innlegg
Gammel 09-04-24, 11:00   #56
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.600
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor a-ending i "Samordna opptak"?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Foreldrene mine kan uffe seg over at dialekten her blir mer og mer vannet ut. Jeg liker å minne dem om "de rare uttrykkene gamlingene i familien brukte ", altså deres egne besteforeldre, og som de selv bruker på tull.

En liten avsporing, men det hender jeg lurer på det med å forstå dialektord ut i fra kontekst. Ofte er det innlysende hva ordet betyr, men noen ganger mistenker jeg folk for å ikke ville forstå.

En utbredt oppfatning på mitt hjemsted, hvor dialekta er ganske spesiell. Hvis folk (særlig byfolk) ikke forstår, så er det enten fordi de er dumme, eller fordi de ikke vil forstå. Det verste man da kan gjøre er å prøve å gjøre seg forstått, da er det bedre å bare la vedkommende "ha det så godt". I alle fall var det slik da jeg bodde hjemme for 30 år siden, da det til og med var noe lærerne formidlet til elevene sine (i alle fall læreren jeg hadde i 5-6.klasse). Man kan jo håpe det har endret seg siden den gang.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat