Tråd: «Mokkamann»
Vis enkelt innlegg
Gammel 16-01-12, 15:51   #209
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Mokkamann»

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Stein Østbø skriver dette i VG i dag:


Jeg har aldri hørt dette uttrykket jeg? Har flere i kretsen min som er mørke i huden, og hverken en pakistansk kompis eller en Iransk venninne hadde hørt dette brukt. (Det var jo en shcikkelig spørreundersøkelse..) Men jeg ble nysgjerrig, for jeg har hørt det meste på det området, det er jeg ganske sikker på.

Ikke for at det gjør saken bedre, det er jo klart hva det henspeiles til i Plumbosaken, men hvor er det folk slang "mokka" for "noen tiår" siden?

Med forbehold om at du er omtrent på min alder, så vil jeg vel si at "noen tiår siden" kan være en 3-4 av dem, og da reflekterte jeg lite over slike ting. Det er nok i hovedsak et utrykk som ble brukt på 50- og 60-tallet, hvor afrikanere ble beskrevet som noe eksotisk, vilt og anderledes. Jeg har hørt det innimellom helt inn på åttitallet, men ikke i voldsom bruk. Og helt klart sagt uten respekt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat