Vis enkelt innlegg
Gammel 01-01-12, 22:18   #762
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

1. Odd W. Surén: For hva det er verdt (som alltid underfundig og morsomt, men historien trekker litt ned. 5.)
2. Ian McEwan: Solar (velskrevet og litt treg begredelighetsskildring med innslag av komikk. 4.)
3. Martin Skjekkeland: Dialektlandet (veldig grunnleggende og lite nyskapende innføring i norsk dialektlandskap. 4/3.).
4. David Nicholls: One Day (seig og bare litt morsom, men gripende og minnefremkallende. 5/4.)
5. Ingvar Ambjørnsen: Galgenfrist (litt poengløs og hardkokt sjangerbastard, men drivende nok. 4.)

6. Amal Aden: Se oss (ikke så godt skrivehåndverk, men rystende skildringer av somalisk miljø. 4/3.)
7. Christer Mjåset: Legen som visste for mye (deilig lettlest og spennende legekrim som trekkes litt for en vag avslutning. 5/4.)
8. Jo Nesbø: Hodejegerne (som alltid drivende nok, men for mye av en usannsynlig røverhistorie. 4/3.)
9. Karin Alvtegen: En sannolik historia (gode intensjoner i Alvtegens første roman, men det blir litt mange klisjeer. 3/4.)
10. Kristian Fjellanger: Feit. Mitt liv som tjukkas (ærlig, tankevekkende og galgenhumoristisk om veien mot å bli tynn. 4.)
11. Carin Gerhardsen: Vyssan lull (troverdigheten kan kanskje diskuteres, men dette var drivende og ga leseglede. 5/4.)

12. Kjell Eriksson: Kjell (småmorsom, litt sår og kjenkjennelig skildring av rekkehusoppvekst. 4.)
13. Ebba Haslund: Sekskanten (for så vidt et interessant generasjonsportrett, men fremstillingen er ufokusert. 3/4.)
14. Jørgen Brekke: Nådens omkrets (boblende, makaber og deilig fortellerglede i sjangertro krim om gamle bøker. 5.)
15. Larsson, Läckberg, Mankell, Nesser, Theorin: Den svenske gullrekka (svenske krimnoveller helt på det jevne. 4.)
16. Anna Bache-Wiig: Lasses hus (lettlest og på et vis fengslende roman som blir litt uforløst. 4.)
17. Ketil Bjørnstad: De udødelige (sedvanlig ordrik, dramatisk og iblant humremorsom generasjonsroman. 4.)
18. Gaute Heivoll: Før jeg brenner ned (spennende dokuroman som er både mørk og vakker. 5.)

19. Carl Frode Tiller: Innsirkling 2 (velskrevet, langsomt og i overkant svart, som vanlig fra den kanten. 4.)
20. Arne Hjeltnes: Ivar Nimme (grusomt kjedelig røverhistorie om en grisebondes kamp mot makta. 3/2.)

21. Mons Kallentoft: Sommardöden (noe pompøs og langdryg krim som redder seg inn på å være spennende. 4.)
22. Jan Mehlum: Bake kake søte (som vanlig drivende fra Mehlum, men ikke hans beste. 4.)
23. Olaug Nilssen: Få meg på, for faen (anmassende roman som har sine øyeblikk, men særlig morsomt er det ikke. 3.)
24. Amal Aden: Det skal merkes at de gråter. Om likestilling blant somaliere i Norge (viktig stoff, men det er noe lettvint over fremstillingsformen. 3/4.)

25. Tove Nilsen: Nede i himmelen (varm, søt og sår ungdomsberetning fra Bøler. 5.)
26. Sofi Oksanen: Stalins kossor (ikke dårlig, men tung og traurig beretning fra litt for mange epoker. 4/3.)
27. Erlend Loe: Stille dager i Mixing Part (i de beste stunder humremorsom, men ganske tøvete. 4.)
28. Ian McEwan: Svarte hunder (grei nok, men litt uforløst og ubegripelig om livssyn og vendepunkter. 4.)
29. Anne Lindmo og Helle Vaagland: Heia mamma! (helt OK tidtrøyte, noe overdrevet, men også gjenkjennelig. 4.)

30. Helene Uri: Kjerringer (de bange anelsene fra åpningen forsterket seg hele veien - pinlig! 3.)
31. Jan Mehlum: Madrugada (krim på det jevne fra Mehlum, langt fra hans beste bok. 4.)
32. Thomas Espedal: Imot kunsten (bok om familie og savn som gir et blandet inntrykk, tidvis stort. 4.)

33. Henning Mankell: Italienske sko (en smule langtrukken og melodramatisk ensomhetsbeskrivelse. 4/3.)
34. Jan-Erik Fjell: Tysteren (helt grei krim, men litt for hardkokt og språklig slurvete for min smak. 4.)

35. Marianne Fredriksson: Ondskans leende (noe sjablongmessig og forutsigbar historie, men i det minste lettlest. 4/3.)
36. Jo Nesbø: Gjenferd (boka leser seg nesten av seg sjøl, men det er ikke Nesbøs beste. 4.)
37. Mia Skäringer: Dyngkåt och hur helig som helst (trass i fin blanding av humor og alvor er det noe litt uspiselig over det. 4/3.)
38. Karin Gerhardsen: Helgonet (forunderlig overflatisk og lite engasjerende; en solid nedtur. 3/4.)

39. Heidi Linde: Nu, jäklar! (endelig en opptur! Lett, men varmt, fint og velskrevet. 5.)

40. Frode Grytten: Saganatt (å, som den taper seg! Første del er herlig og morsom, tredje ufattelig kjedelig. 4/3.)
41. Tore Renberg: Dette er mine gamle dager (starter nydelig, men jeg lurer på om historien er litt tynn til å bære en hel roman. 4/5.)

42. Helene Uri: Dyp rød 315 (vondt å lese, men ingen dårlig bok - Uri vet å trykke på de riktige knappene. 4.)

Med 42 bøker ble dette et leseår noe under pari for mitt vedkommende - målet var vel rundt 50 bøker. Særlig i andre halvår har jeg hatt lesesperre i perioder.

Årets favoritt: Nu, jäklar! av Heidi Linde var en lett og fin bok som lyktes i å vekke leselysten min til liv igjen.
Årets flopp: Ivar Nimme av Arne Hjeltnes - ubegripelig liksom-morsom bok som for alvor fikk meg til å lure på om jeg ikke skjønner vestlandshumor.
Årets "opp som en løve og ned som en fell": Saganatt av Frode Grytten. Den første boka er særdeles morsom og fint skrevet, men så raser det hele voldsomt sammen med en tam del 2 og en ubeskrivelig kjedelig del 3.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat