Vis enkelt innlegg
Gammel 08-02-19, 19:19   #18
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Syns du virkelig realfagene er underrepresentert? Jeg syns det knapt ER noe annet fokus. Jeg er enig i at det er viktig, men skulle ønske de kunne se mer på hvordan det undervises i det, i stedet for å gjøre om på vektingen slik det er foreslått.

Om de er underrepresentert? Norsk har tre karakterer, engelsk to og fremmedspråk en. Matte har en og naturfag en. Det blir 6-2 til språkfag hvis vi ikke teller med samfunnsfaglige fag som samfunnsfag og krle. Da blir det 8-2.

Jeg har to barn som er sterkest i matte og ett som er sterkest i språkfag. (Jada, de to første er gutter, den siste er jente...). Det er ikke tvil om om som best betalt for kvalitetene sine og dermed kan velge videre utdanning på øverste hylle. Nå snakker jeg ungdomsskole.

Etter videregående blir det litt annerledes forsi man kan velge fagsammensetning og fordi enkelte studier krever spesiell studiekompetanse med vekt på realfag. Jeg snakket om ungdomsskolekarakterene i mitt innlegg, det burde ha kommet tydeligere frem.

Jet forstår ikke hvorfor norsk skal ha tre ganger så mye å si som matte. Heller ikke hvorfor engelsk skal telle dobbelt så mye. (Og jeg er både norsk- og mattelærer i bunn og elsker begge fagene like høyt).

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat