Vis enkelt innlegg
Gammel 08-02-19, 17:20   #12
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.788
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

NOU-en har utrolig mange gode forslag og noen som bør diskuteres, men å trekke ut litt av det og slakte hele greia som jeg ser mange gjør, er litt tullete. (Jeg tenker på i media nå, ikke denne diskusjonen.) Noen av forslagene må ses i sammenheng med hverandre og ikke enkeltstående. Når det er sagt, så er ikke dette utvalget heller ufeilbarlige og alle NOU-er går ut på høring før det lages politikk av forslagene. Så forslag som er åpenbart urimelige eller på andre måter ubrukelige vil helt klart bli luket vekk lenger før de legges frem for Stortinget.

Det med vekting av karakterene for eksempel er ett av forslagene som bør diskuteres. Slik det er i dag får språkfag ekstremt mye plass og selv om alle kan være enige i at det er viktig å kunne uttrykke seg tydelig skriftlig er det ingen tvil om at språk tar stor plass og for den som flinkere i andre fagområder kan språkkarakterene bli en hemsko. (All den sutringen over én mattekarakter for eksempel blir jo helt tullete når en stakkar som vil inn på ingeniørskolen i verste fall har seks norsk-karakterer på vitnemålet som kan trekke ned snittet og hindre at den som er god i matte får brukt det til noe fornuftig.)

Fleksibel skolestart er også en av mine kjepphester. Jeg skulle inderlig ønske at det å ha tre årskull i samme klasse ble normalt og så aldeles vanlig at ingen løftet et øyebryn av å høre om det. Ikke bare ville det ta hvert enkelt barn på alvor og se deres behov, men det å legge til rette for tilpasset opplæring ville bli mye enklere når spredningen i klassen ikke lenger var inntil tilsvarende fem årskull, som den kan være, men var blitt redusert "bare" tre.

Skulle inn å skrive masse, men det var visst nøyaktig dette.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat