Vis enkelt innlegg
Gammel 08-05-23, 10:21   #4
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.806
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bli med på å gjøre Norges hager villere!

Denne jobben startet mine foreldre på, og nå som jeg har tatt over huset og hagen fortsetter vi, vi har gjort om enda mer av plena til blomstereng, og det er kun en liten del av arealet som klippes jevnlig. Vi har gammeldags kompost (som det alltid er humlebol i) og mange store trær, og flere hauger med kvist og kvas som ligger permanent. Vi raker løv kun i deler av hagen, resten lar vi ligge også forsvinner det ved første plenklipping. Har 10 fuglekasser til sammen på tomta, og har sådd blomstereng og også plantet flere blomstrende stauder og busker - det summer godt på finværsdager! Prøver også å grave minst mulig i blomsterbedene, har plantet stauder tett så ikke ugraset kommer til.

Egentlig er det 90 % latskap, men kjekt at naturen nyter godt av det også. Og så har jeg lest at å jobbe på lag med naturen er en egen hagefilosofi - cottage gardening, mye finere å si det enn å innrømme latskap!
(men en vill hage gir oss faktisk utrolig mye glede, spesielt barna, vi følger med i fuglekassene og på fuglebrettet, insektlivet er rikt, og det vokser utrolig mange forskjellige blomster her, ungene plukker blomsterbuketter i hagen fra april til oktober)


Sist redigert av Galathea : 08-05-23 kl 10:27.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat