Vis enkelt innlegg
Gammel 09-03-15, 11:21   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Turnusarbeidere: Dilemma om å selge vakta si på f.eks 17. mai?

Jeg jobber som sykepleier i 2-delt turnus med arbeid hver 3. helg.
Vi er ca 14 fast ansatte + noen som jobber hver 2. helg + ekstravakter. Vi har mange ekstravakter som vil jobbe.

Jeg har jobbet her i nesten 2 år, og begge julaftenene har jeg hatt dagvakt. Det settes opp egen juleturnus, men stort sett jobber vi vakten vi opprinnelig går. De som jobber julaften kveld og nyttårsaften kveld gjør dette etter tur (leder holder oversikt over de siste 10 årene eller noe slikt).
Julaften dag og 1. og 2. juledag tas det ikke hensyn til om noen har jobbet flere år på rad. Men man kan ønske seg fri.

Jeg har solgt vaktene mine på julaften dag begge ganger, pga barna. Noen på jobb likte ikke dette, de mente klart og tydelig at dette er noe alle syns er kjipe vakter og at alle må ta sin tørn. De hadde også hatt små barn en gang, og måtte jobbe på julaften og 17. mai!

Det er selvsagt viktig (og en forutsetning) at det er kjent personale på vakt og nok sykepleiere/medisinkompetanse når man skal selge vakta si.

Jeg har altså blitt satt opp på julaften begge år på rad + 1. og 2. juledag. + begge nyttårsaftener (dag og kveldsvakt). Og 1. nyttårsdag begge år.

Nå ser jeg at jeg også skal jobbe 17. mai, dagvakt. Det er en søndag.
Jeg ser ikke problemet med å selge vakten min, så lenge noen har lyst å jobbe den. Men jeg hater surmuling og "snakk". Nå har jeg altså solgt begge julaftenene mine, men jobbet begge nyttårsaftenene. Skjønner på en måte poenget til surmulerne, men så lenge noen vil jobbe og tjene penger, og ikke har barn hjemme eller andre ønsker - hva er egentlig problemet? Dersom ingen kan eller vil jobbe den vakta, jobber jeg jo selvfølgelig. Og jeg forsøker selv finne en som kan få vakten min, etter avtale med sykepleier 1. Sykepleier 1 er forresten meget behjelpelig, men syns likevel det er kjipt om det blir synset og kommentert.

Syns vi ofrer oss (og familiene våre) nok med ugunstige arbeidstider i helsesektoren. Og det blir fort kakling og synsing....

Og kjenner jeg har lyst på dagstilling - men DET er jeg jo ikke alene om...

Hva syns dere om å selge vakta si på slike dager, dersom noen vil jobbe?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein


Sist redigert av Amelie : 09-03-15 kl 11:27.
Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat