Vis enkelt innlegg
Gammel 16-12-11, 17:30   #12
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift på ostekake

Jeg kjenner som regel at det er rømme i ostekaker, og takler ikke helt den smaken; så jeg lager denne som jeg selvfølgelig synes er verdens beste!
NB! Den lages "omvendt" i denne type former, men du kan selvsagt lage bunnen først;


Ingredienser:
Gelelag på toppen:
1 pk. boysenbær gele (evt. bringebær)

Ostemasse:
1 pk. sitron gele
1 pk. philadelphia naturell ost
5 ss. sukker
5 ts. vaniljesukker
5 dl. kremfløte

Bunn:
1 pk. digestive kjeks (400 gr)
200 gr. mykt smør

Fremgangsmåte:
Lag boysenbær geleen som anvist på pakken, og hell over i formen. La dette stivne i kjøleskapet før du går videre.

Lag sitron gele som anvist på pakken, men bruk bare 2,5 dl vann. Sett dette til avkjøling mens du lager ostemassen.

Bland sammen philadelphia ost, sukker og vaniljesukker i en bolle, og hell over kremfløten. Visp alt til kremkonsistens, og bland inn den avkjølte sitron geleen. Hell blandingen over den stivnede boysenbær geleen i formen og la det stivne i kjøleskapet.

Knus digestive kjeksene i foodprocessoren, og ha i det myke smøret. La foodprocessoren gå til alt er blandet, og legg kjeksblandingen over den stivnede ostemassen i formen. Klapp massen på plass med en slikkepott, og sett formen tilbake i kjøleskapet til smøret i kjeksbunnen stivner.

Nå er kaken ferdig og klar til å hvelves over på et fat. Ha varmt vann i kjøkkenvasken, og dypp formen nedi i maks. 3 sekunder. Legg fatet over formen, og snu rundt. Dersom kaken ikke slipper med en gang, kan du holde fingrene mellom formen og fatet og riste litt på skrå, slik at vakuumet slipper, og voila så er kaken klar for servering.

__________________
M(-04)&M(-07)

Sist redigert av M&M : 16-12-11 kl 18:11. Årsak: Lagt til bilde
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat