Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-23, 15:15   #35
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.932
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?

Det er en interessant og vanskelig problemstilling.



Jeg ser poenget om at for mange så er det de bøkene de leser på skolen som blir de eneste bøkene de kommer til å lese. Men nettopp for denne gruppen er det jo veldig viktig at de bøkene de leser der faktisk fenger.


Jeg var en veldig lesende tenåring og leste egentlig ganske voksne bøker for alderen. Jeg mener likevel at Amalie Skram ble helt ødelagt for meg fordi vi måtte lese deler av Hellemyrsfolket i 10. klasse. Der hører den på ingen måte hjemme.


En av de absolutt store leseopplevelsene i mitt liv var da engelsklæreren på ungdomsskolen kom med en stor boks med underholdningslitteratur og la opp til noen timer der vi bare skulle sitte og lese akkurat det vi ville. Jeg leste James Bond og storkoste meg. Bare det at en sånn bok var lov på skolen var jo helt vilt på 80-tallet.



Jeg er jo bare synser i denne sammenhengen. Men jeg ønsker meg gode skolebibliotek og bibliotekarer som har tid til å se elevene og hjelpe dem med å finne bøker. Nettopp fordi de er så forskjellige. Og selv om det finnes bydelsbibliotek så kan veien dit være lang for mange.



På lillesøsters videregående inviterte bibliotekaren elevene til å komme med titlene på noen bøker de hadde likt og så valgte hun bøker videre for dem. Nen ganger traff det og noen ganger ikke, men jeg synes at hun var flink til å legge opp til at de skulle strekke seg litt, samtidig som hun prøvde å ta utgangspunkt i det kjente.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat