Vis enkelt innlegg
Gammel 31-07-19, 09:25   #16
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.161
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Lærere må ta videreutdanning i undervisningsfag. For 1.-7. trinn gjelder det matematikk, naturfag, norsk og engelsk. Der må man ha 30 stp for å undervise faget. Det innebærer at jeg som allmennlærer med fag fra universitetet i utdanningen min må videreutdanne meg i tre fag... Det er minimum tre år med videreutdanning. Nå underviser jeg ikke lenger så det er ikke aktuelt. Det er dog ikke et krav om at for eksempel matematikken jeg tar er relevant for undervisning på barnetrinnet. Bare at jeg har 30 stp i matte. Så jeg har vurdert å ta eksamen i et sært enkeltemne bare på trass.

Som noen nevnte over opplever jeg at de som har stått først i videreutdanningskøen er de lærerne som i utgangspunktet har gode kunnskaper i faget uten å ha formell kompetanse. De dyktigste lærerne har søkt først, mens de som virkelig kunne trenge det ikke gidde/satser på at myndighetene snur.

Og så trenger vi å styrkes på andre områder. Klasseledelse, autoritet osv. Der jeg jobber opplever vi at mange av elevene ikke har respekt for autoriteter, hevnkulturen er sterk og man beskytter kameraten sin uansett. Det er tøffe tak. Jeg har elever som snakker frekt til politiet i alvorlige samtaler osv. Her har vi store utfordringer. Jeg har opplevd foresatte som undergraver skolens autoritet, men også et hjelpeapparat utenfor skolen som det kan være utfordrende å samarbeide med.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat