Vis enkelt innlegg
Gammel 26-03-18, 09:04   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.688
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?

Jeg er oppvokst med å få påskeegget 1. påskedag. Ingen jakt. Ungene mine går på påskeeggjakt.

Årsaken til at påskeharen legger egg er knyttet til gresk mytologi. Google forteller historien bedre enn meg:

Fuglen som ville løpe fort

En gang jegeren Orion var på jakt i skogen traff han på en liten fugl som hadde bygget seg et rede på bakken. I sin forskrekkelse over å møte på Orion ber fuglen innstendig om at han ikke tråkker på de fine eggene i redet.

Orion ler med en hånlig latter og spør fuglen.

– Vet du ikke hvem jeg er?, sier han og tråkker på redet og ødelegger alle eggene med vilje.

Fuglen kryper sammen i gråt og fortvilelse. Etter en stund hører den en sang i det fjerne. En vakker sang om blomster og fugler. Sangen kommer fra vårgudinnen Ostera.

Ostera spør fuglen hvorfor den er så lei seg, og hvorfor den ikke kan bygge seg et nytt rede?

– Jeg tør ikke det så lenge Orion er i nærheten. Jeg skulle ønske jeg var et annet dyr. Et dyr som kan løpe like fort som jeg kan fly, sier fuglen.

– Jeg kan skape deg om til en hare, sier Ostera.

Og slik ble fuglen til en hare.

– Haren er rask og smart og kan lure både hunder og jegere. På stjernehimmelen ser du at haren ligger mellom bena til Orion, slik at han ikke ser den, sier Ostera.

Haren sprang avgårde og hadde det fint i skogen. Men neste vår da Ostera kom på besøk hørte hun nok en gang gråt. Det var haren.

– Angrer du på at du ble en hare, spør Ostera?

– Nei, jeg liker å hoppe rundt, men jeg savner å kunne legge egg, sier fuglen.

– Kan du ikke bare bygge deg et rede og legge egg i det?, spurte Ostera.

Og slik har det seg at påskeharen legger egg en gang i året.


Påskeegget har kun godis i hjemme hos oss, noen fyller det jo med gaver i tillegg.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat