Vis enkelt innlegg
Gammel 17-04-08, 20:03   #2
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Beskytte barn mot overgrep (fra kjente og ukjente) - hvordan?

Det er kjempevanskelig! Vi begynte allerede i 3-årsalderen og fokusere på at datterens kropp var privat, og da spesielt nedentil. Vi forklarte at bare mamma, pappa og mormor kunne ta på og vaske henne nedentil (for det var bare oss tre som noen gang gjorde det), for det var jo hennes eget private område. Vi la ikke noe spesielt enormt fokus på det, det var liksom bare sånn, og hun nevnte det vel aldri tilbake til oss. Nå som hun er 9 år er hun fullt informert om hva fremmede kan gjøre med henne, og det er vel det letteste å fokusere på. Jeg synes det har vært vanskelig å informere henne om at familie så vel som fremmede kan være "farlige", for jeg vil jo ikke skremme henne til å tenke stygt om alle mannlige bekjentskaper. Men, nå som hun er så stor har jeg kunnet vært ganske åpen om en inngiftet onkel, som ikke var helt god mot et par av oss niesene, og brukt det som et eksempel. Har trukket frem at ikke alle onkler er på denne måten, men at hun må vite at det er grenser for hva hun skal finne seg i i forhold til egen kropp og andres. Dette er ikke store, dype samtaler vi har hatt, men vi har liksom involvert det i det helt dagligdagse.

Nå som denne tragiske Engla-saken i Sverige har foregått, har jeg brukt dette som et eksempel på hvorfor man holder seg unna fremmede. Hun har spurt mange spørsmål om hvorfor mennesker er sånn, hva får de til å drepe og det er vanskelig som mor å måtte forklare dette til et barn. Men, jeg synes det er nødvendig å være åpen om det.

Nå flyttet jo vi til Norge fra Usa for 2 år siden, så hun har bodd mesteparten av livet sitt der borte. Der har politiet og andre instanser vært på skolen hvert år for å forklare dette med fremmede, som kan være farlige. De har noen flotte program for å opplyse både barn og foreldre om hvordan man kan forebygge overgrep, samt kidnapping av barn. Det har vært til stor hjelp for oss, for jeg synes det til tider er kjempevanskelig å forklare hva og hvem som kan være farlige, mens andre er trygge, uten å skremme vannet av barnet.

Nå er yngstemann snart tre år og da begynner vi vel samme "utdannelse" med henne også.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat