Jeg hadde samme diskusjonen med svigermor i helga da vi i likehet med det som føltes som resten av Oslo, tok en tur for å se nærmere på vidunderet. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for eller imot selv. Spesielt er motargumentet at bygget i all hovedsak vil huse finkultur som kun henvender seg til en liten del av befolkningen. Likevel er det jo et landemerke. Svigermor argumenterte med at vi trenger sykehjemsplasser mer enn slike landemerker. Samtidig var hun veldig imponert over det flotte Rådhuset da vi var der for å hente Oslopass. Da kunne jeg jo ikke la være å påpeke at det sikkert var skrikende behov for sykehjemsplasser o.l. når Rådhuset ble bygget. Men vi setter uansett stor pris på bygget i dag. Derfor er det en investering for fremtida. Og skal Oslo gjøre seg bemerket som kulturby, må man investere i kultur og bygg som kan skape god reklame. Så selv om jeg ikke kan betegnes som kulturfolk, og aldri har sett en opera i hele mitt liv heller jeg mot at vi rett og slett må ta oss råd til slike investeringer. Verden hadde jo vært stusseligere uten Nidarosdomen, Den kinesiske mur, Pyramidene, Taj Mahal (uten å sammenlikne 'verdien' med operaen direkte!) osv....