Sv: Takhøyde i forum
Det er et interessant spørsmål. Det er ikke uvanlig på f.eks. barsel- og småbarnsfora å ønske/kreve at alle skal oppføre seg blidt og pent og være snille og skryte av hverandre og ikke kritisere. Så lenge alle gjør det, opplever alle brukerne det som et trygt og godt sted, vil gi gjerne uttrykk for at "her er alle velkomne og her kan alle trives", og vil kanskje også derfor si at takhøyden er stor - ettersom alle har lov til å være der og snakke pent og blidt med hverandre. (Det minner meg alltid litt om noe Anatole France skal ha sagt en gang, om at loven i sin majestetiske likhet forbyr så vel rike som fattige å sove under broer, tigge i gatene eller stjele brød. )
Den formelle takhøyden er stor på FP, i og med at det i veldig liten grad er begrensninger på hva det er faktisk lov til å si. Men jeg kan forstå dem som føler at takhøyden ikke er så stor blant brukerne som vi gjerne vil ha det til, for det er helt klart både meninger og tenke- og skrivemåter som ikke møtes med hverken særlig respekt eller aksept her. De som har "ikke-FP-PK-meninger" og de som måtte ønske seg et kosemosested der ingen hever stemmen eller ler på upassende steder, vil kanskje ikke føle seg velkomne her og dermed heller ikke føle at takhøyden er stor. (Et relatert og interessant spørsmål er jo i hvilken grad det er liberalt og demokratisk å tillate ikkeliberale og antidemokratiske holdninger og regler.)
Jeg opplever FP som et sted med stor takhøyde på mange områder som det kanskje ikke er like stor takhøyde for andre steder. De tingene som det er liten aksept for å hevde her, er ofte ting som det er veldig vanlig og veldig akseptert å si og mene andre steder, og sånn sett synes jeg ikke det er så farlig om man blir litt uglesett av å si det her. Det betyr ikke at jeg synes det er greit å være ekkel mot andre brukere, mer at jeg synes ikke det gjør noe om man sier klart fra om hva man mener, selv om det finnes folk som ikke liker at man gjør det. Hvis man har lyst, og synes motbør er til å leve med, kan man godt være her og argumentere for mindre aksepterte meninger - man blir ikke nektet å hevde dem, man blir bare motsagt. Og hvis man ikke trives med den typen massiv motbør, kan man velge å la være å si hva man mener, eller man kan finne et sted med flere likesinnede. Det er kanskje ikke de valgmulighetene man ønsker seg, og det kan kanskje føles urettferdig at man skal måtte velge mellom dem på grunn av hva man mener, men litt sånn tror jeg det er alle steder.
Et sted med "full takhøyde" i betydningen "full aksept for alle typer meninger" vil absolutt heller ikke være et sted som passer alle. Veldig mange vil mistrives med å være på et forum der det f.eks. er akseptert å hevde sterkt rasistiske meninger, å prøve å svindle andre medlemmer eller å argumentere for at det er greit å mishandle barn. Og snakker man om å hevde meninger om hverandre og hverandres utsagn, så vil man alltid måtte balansere mellom "å få si det man vil uimotsagt" og "å få reagere som man vil på det andre sier".