Vis enkelt innlegg
Gammel 12-04-08, 20:35   #33
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Nille er jo et fantastisk eksempel på at man KAN leve på Lavkarbo i mange mange år uten å gå opp i vekt og uten at kroppen forfaller heller det stikk motsatte.

Og det er vel ingen som har sagt at man skal spise masse proteiner til et normalt kosthold. Ihvertfall ikke om normalt kosthold er det vanlige karbohydratkosholdet i Norge. Men mer proteiner og fett og mindre karbohydrater. Dermed blir det og mer kalorier siden mye karbohydrat mat ikke har like mye kalorier, om man ser vekk fra de sukkerholdige matvarene.

Vi spiser ikke likt nå som verken min foreldregenerasjon eller mine bestforeldres generasjon gjorde. Vi spiser og drikker mye mer sukker. Det er sukker som er fienden. Før spiste de mye mer grov brød, knekkebrød og flatbrød og poteter. Ikke ris, lys pasta og snop. Dette har kommet inn de siste 30årene i store mengder.

Lavkabokosthold er urkost. Var ikke mange med diabetes 2 i urtiden.

Men jeg har aldri sagt at det er galt å leve på lavkarbo! For de som lever på lavkarbo lever jo ikke uten å spise karbohydrater, men de velger karbohydrater med lav GI. Og norske kostråd sier jo nettopp det, at man skal spise komplekse karbohydrater, ikke enkle karbohydrater. Selv om de ikke nødvendigvis bruker begrepet GI.

Det jeg protesterte på var at kroppen bare kan lagre en viss mengde proteiner, og at man derfor kan spise ubegrenset av det. For det kan man ikke. Med et unntak. Men man kommer ikke i ketose av et lavkarbo-kosthold.

Og grovt brød og poteter og grove kornprodukterer også karbohydratert! Frukt og grønnsaker likeså. Og det er slike karbohydrater man vil folk skal spise, når man anbefaler 50-60% karbohydrater. Det er jo stor enighet om at sukker og hvetemel, behandlet ris og pasta er ting man bør spise begrensede mengder av. Så ekspertene er jo enige!

Som sagt - en karbohydrat er ikke en karbohydrat, man på spise riktige karbohydrater. Har man et kosthold med 60% enkle karbohydrater har man IKKE et sunt kosthold.

Og når kroppen skal forbrenne, så foretrekker den karbohydrater. Og karbohydrater lagres som regel ikke som fett. Protein lagres kun som fett.

Et balansert kosthold kombinert med trening er det beste. Og akkurat som man skal være opptatt av om man får i seg mettet eller umettet fett, så må man være opptatt av å unngå enkle karbohydrater (sukker, hvetemel etc) og satse på komplekse karbohydratert (grovt mel, mat med mye fiber).

Og tren, tren, tren for å øke forbrenningen. Jo mer trening, jo mer muskler, jo mer muskler jo mer forbrenner man både når man trener og når man hviler . Og jo mer man forbrenner, jo mindre trenger man å tenke på vekta, og jo mindre man tenker på vekta, jo mer kan man nyte livet .

Jeg er ikke så veldlig uenig med deg om hva man bør spise, Isolde, jeg er bare opptatt av at man ikke skal se på karbohydrater som næringsstoff som fy, men at man skal kunne skille mellom gode karbohydrater - grovt mel, grønnsaker og frukt, og dårlige karbohydrater - sukker, fint mel etc.