Vis enkelt innlegg
Gammel 22-03-08, 16:10   #71
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Me har gitt skumma heile vegen. Mest pga. at eg ikkje gidder å kjøpe to typar melk, men også pga. at det var dette som vart anbefalt oss da Storesøster skulle begynne med kumelk.

Eg vurderer no å skifte til lettmelk pga. at ho har så dårleg vekt- og høgdeutvikling.

Korleis er dette med D-vitaminer, egentlig. Eg blir mektig forvirra. Den vanlegvis oppdaterte dama på helsekosten advarte mot å få i seg for mykje D-vitamin pga. fare for forgiftning. Dessutan var dette eit tema ang. kombinasjon av tran og multivitamin, at ein ved å ta begge kunne få i seg for mykje. Men D-vitamin blir jo tilsatt i stadig fleire matvarer og iom. at kroppen dannar D-vitamin ved eksponering av sol, så har eg vanskeleg for å forstå at det er mulig med overdose.

Hvorfor UVB lager vitamin D i huden? UVB stråling omdanner 7-dehydrokolesterol i hudcellene til pre-vitamin D. Dette er en rask reaksjon. I løpet av noen timer omvandler kroppsvarmen pre-vitamin D til vitamin D som så føres med blodstrømmen. Vitamin D er så omformet til sin aktive form i leveren og nyrene. Pre-vitamin D kan også omdannes til andre stabile stoffer i huden. Dette begrenser hvor mye vitamin D som produseres i huden og forhindrer overdose av vitamin D. En lang og intens UV eksponering har derfor ingen fordeler. Man risikerer bare å bli solbrent og få øket risiko for hudkreft, mer rynker og nedsatt immunforsvar.

Fra NILU sine sider. Derfor er det mulig å få overdose av D-vitamin gjennom kosten, og ikke gjennom sollys.