Sv: Rare rotfrukter (eller hva det nå er). Hva gjøre?
Jordskokk lager jeg gjerne suppe på.
600 g jordskokk
1 løk i skiver
2 fedd hvitløk
7 dl melk
5 dl vann
2 ss kyllingbuljong
eventuelt 1 dl melk
saften fra en halv sitron (kan sløyfes)
sukker (kan sløyfes)
salt og pepper (kan sløyfes)
Skrell jordskokkene, og skjær dem i mindre biter. Legg dem i vann, så de ikke blir misfargede. Fres jordskokkene sammen med løk og hvitløk i litt smør og olje.
Hell på melken, vannet og buljongen. La det så koke under lokk i ca. 20 minutter; til skokkene er myke. Miks suppen jevn med en stavmikser eller lignende. La den så koke opp enda en gang, og spe den eventuelt ut med mer melk. Tilsett salt og pepper etter smak, og eventuelt litt sitronsaft og sukker.
Strø gjerne litt klippet karse, persille eller gressløk over ved servering.
Sellerirot bruker jeg i mos, og det er nydelig sammen med stekt kyllingfilet, andebryst eller kalkun. Ta like mye sellerirot som poteter og kok dem møre i lettsaltet vann. Moses med en stavmikser eller rotmoser etter hvor fint du vil ha det. Ha i et par ss godt smør og en godf dæsj fløte eller creme fraiche og smak til med salt og pepper.
Jeg bruker alltid persillerot og/eller sellerirot når jeg koker grønnsakssuppe, lapskaus, til kraftkoking og ovnsgratinering som fløtegratinerte poteter, bare at du bytter ut potetene med forvellede skiver av rotgrønnsaker.
Pastinakk kan du bruke som røsti:
ca. 500 g pastinakk (og evt andre rotgrønnsaker)
1 liten løk
1 bunt persille
1/2 ts urtesalt,
pepper
2 ss siktet speltmel eller hvetemel
1 egg
1 ss fløte
blandes og stekes i panne i olje/smør-blanding.
Alle rotgrønnsaker kan deles opp i småbiter og stekes med kjøtt og løk i lasagnesaus og spaghettisaus.