Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
(...) venstresidens manglende evne til å ta inn over seg, tolerere om man vil, at noen faktisk mener noe annet enn de selv gjør; serien var jo fundamentert på idéen om at dersom man bare forklarer de flotte tankene på venstresiden godt nok, så vil de på høyresiden dypest sett være enige i at disse idéene er riktige. Vi ser jo konturene av det samme i denne tråden, der representanter for venstresiden forsøker å legge det frem som om høyresiden burde skjemmes over sin sosialpolitikk, og at de i anstendigheten og rasjonalitetens navn burde adoptere venstresidens sosialpolitikk. Nå tviler jeg ikke et øyeblikk på at SV-velgere flest faktisk mener at høyrevelgere burde skjemmes, men jeg aner en ganske kraftig mangel på forståelse for at noen faktisk kan fortsette å mene noe annet enn dem selv, samme hvor vakkert de ordlegger sin kollektivistiske løsning på de sosiale problemene, og dette er faktisk ikke en særlig god tilnærming hvis man ønsker å overbevise noen.
Du har helt sikkert rett i større grad enn jeg skulle ønske. Men etter noen år i jevnlig nærkontakt med Unge Høyre er jeg ikke sikker på at forståelsen for at andre kan mene noe annet, samme hvor vakkert de ordlegger sine individualistiske løsninger, er så mye større den andre veien..? Men det kan jo være meg... (Eller at forholdet ikke kan være omvendt om man snakker om finans/miljø i stedet for sosial-politikk).
Signerer i alle fall holdningen at gjennomtenkte og respektfulle argumenter alltid må prøves først, og må besvares med samme mynt, samme hvor uenig man er. Generaliseringer er generellt sett noe dritt.
Sist redigert av Ulvefar : 21-03-08 kl 20:54.
|