Vis enkelt innlegg
Gammel 21-03-08, 14:30   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Når det gjelder dette med likhet i forhold til verdier, så har jeg ingen tro på at det nødvendigvis gjelder venstresiden så mye mer enn høyresiden.

Nei, det var i hovedsak en spøk. (Men en sterkt forenklet forskjell mellom "venstre" og "høyre" er jo nettopp at venstresiden tenker mer på kollektivet, mens høyresiden tenker mer på individet.) Mest ment som et alternativ til "røde er snillere enn blå, og snille har mindre lyst på slemme kjærester enn omvendt" som var den (også sterkt karikerte) forklaringen jeg så antydet på hvorfor det skulle være mer vanlig for folk på venstresiden å ikke ønske seg partnere med sterkt avvikende politisk syn.

Naturligvis er folks verdisyn og politiske holdninger i virkeligheten langt mer sammensatt enn som så. Men jeg er fremdeles litt nysgjerrig på om du faktisk mener at det er vanligere at venstrevridde ikke ønsker politiske "motstandere" som partnere enn at folk på høyresiden tenker slik, og hva du i så fall mener er forklaringen.