Sv: Stigmatisering av overvektige
Opprinnelig lagt inn av Divine, her.
Men hva synes du om at media forherliger de tynne, og at stjernene bruker undervekt som et grep for å få oppmerksomhet. Og media biter på det, ev. fyrer opp under det? Hvem snakker om Ashley Olson? Ingen. Alle har fokus på Mary Kate, som er ENDA litt tynnere og som har erklært en spiseforstyrrelse.
Hadde det vært "bedre" om undervektige ble foraktet, men samtidig forstått, på samme måte som overvektige?
Jeg leker ikke djevelens advokat, her altså. Jeg er genuint nysgjerrig på å vite hvordan det er å tilhøre den gruppen jeg alltid har sett på som "heldig, tross alt".
Kanskje vi ser ting med forskjellige briller? Jeg ser ingen forherligelse av undervekt i media. Jeg ser mye negativ oppmerksomhet. Jeg ser mye som blir skrevet om modellindustrien, og hvor forferdelig det er med de tynne jentene. Jeg ser innlegg om hvor jævlig stygt det er når man ser ribben og hoftekam. Jeg ser stadige kriseoppslag om kjendiser med synlige knokler, og får meg ikke til å synes at det er positivt for de, bortsett fra at de får oppmerksomhet. Og noe sier meg at det aldri blir laget noen sitcom om "da jeg var så tynn" som den Kirstie Alley fikk til om "da hun var så tykk".
Ja, jeg ser hvordan det går andre veien også. Allikevel tenker jeg noen ganger at man tross alt er heldig som faktisk har assetsene som blir fremstilt som beundringsverdig i alt annet enn på den ekstreme catwalken, nemlig former, figur og farge i kinnene. Så ser jeg nedover min spinkle kropp, og sukker. Da er det egentlig ikke "nok" at jeg kommer inn i små buksestørrelser, altså. ...kombiner det med slaskete hud etter to graviditeter, og skjønnhetsidealet er så langt borte at jeg ikke ser det med kikkert engang.
(og jeg har prøvd den andre siden også, dog under graviditet hvor jeg tippet 100-tallet med god klaring. Da fikk jeg høre at jeg endelig så frisk ut. )
|