Vis enkelt innlegg
Gammel 25-02-08, 14:58   #10
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke regler gjelder for muntlig dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I barnehagen ble det en gang påpekt at eldstemann sa noe feil og at de trente på å venne ham av med det. Dette var en ordstillingsmåte som er helt vanlig i min dialekt og som er naturlig for meg.

Ja det er ikke så enkelt når man blander flere dialekter, slik blir det nok her med oss også. Skjønner ikke helt hvorfor barnehagen skulle legge sg oppi talemåten til din sønn i det hele tatt, er det vanlig?

Oppdaget i uken at gutten min dro frem igjen noen trønderske dialekt ord som han ikke har benyttet siden før jul. Merkelig siden der ikke var noen trøndere tilstede, bare østlendinger og vestlendinger...

Forøvrig sier jeg i min dialekt både "når" og "då" omhverandre i samme setning (altså på samme plass), uten at jeg vet hva som er "riktig" for dialekten. Og i følge gamlingene snakker jeg til tider feil, men dette har jo med at dialektene hele tiden er under utvikling/ endring.