Vis enkelt innlegg
Gammel 23-01-08, 14:01   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om litt rare uttrykk

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg kjøper den i forhold til kaffeeksemplene dine, men hva med keksempelene mine hvor det er snakk om komplimenter? Det må vel strengt tatt være positivt med et kompliment fremsatt som en påstand? *lurer*

Ja, jeg er enig, det å skryte av noe(n) burde ikke kreve en høflighetsform.

Hva er forskjellen mellom "Den er fin!" og "Den var fin!", tro? Brukes de forskjellig? Hvis du viser meg en genser, og jeg sier "Ja, den er fin!", så synes jeg det høres litt ut som om jeg visste om genseren fra før, og allerede syntes den var fin - og at det sånn sett var unødvendig av deg å vise meg den. Altså en antydning til kritikk, eller kanskje heller en liten antydning til at jeg setter deg på plass og hevder meg selv ("jada, men det visste jeg allerede!"). Men sier jeg "Ja, den var fin!", så høres det mer ut som om jeg har funnet ut at den er fin , fordi du viste den til meg - at jeg bare rett og slett sier meg enig med deg. Marginalt mer høflig med "var", altså. Eller hva?