Tråd: Skoledebatt
Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-06, 12:52   #8
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Spennende diskusjon
jeg har ikke lest så mye i mattematikk-tråden, men når det gjelder nedleggelsene av spesialskolene og min mening om dette er at absolutt alle taper på det....
Som nevnt her ble det en kortsiktig økonomisk vinning, men den var veldig kortvarig for nå må det settes inn fler ressurser til arbeidsledige, kriminelle (som ofte blir det i mangel på utfordringer og stimuli), osv osv
lærerne taper fordi de nå må bruke mer tid på de elevene som før hadde vært på spesialskole, de trenger bredere utdanning og mer kursing i andre ting enn bare fag (noe jeg tviler på at det er nok av i lærerutdanningen)
elevene som før var på spesialskoler faller lettere utenom og blir oftere "utskudd" nå enn tidligere, forskjellene blir tydeligere og avstandene større.

Det sies at ungene får større forståelse av at vi er forskjellige, men det er ikke min erfaring i det hele tatt, mine barn kommer stadig hjem og klager på uro og "ekle" unger osv og det er virkelig påfallende hvor mange av disse som har en diagnose eller andre fysiske/psykiske hindringer.
En elev henger nesten 4 år etter de andre i pensum og han blir ertet til tider for dette, denne eleven er i dag fryktelig utagerenede og til tider rett og slett slem, det mener jeg er veldig mye pga at det er vanskelig for disse elevene å "finne sin plass" i elevgruppa.

Så har vi de som klarer seg bra (som også ble nevnt her) de blir i grunn ikke lagt særlig godt merke til fordi de får meg seg det som blir sagt og er kanskje faglig sterke, men det er ikke det samme som at de ikke trenger stimuli fra voksne i skolen.
De kjeder seg lettere og det igjen kan føre til at de søker utfordringer og spenning i andre ting.

Det er virkelig sørgelig syns jeg slik situasjonen er idag.
Kanskje det hadde fungert at alle elever skal være på samme skole under samme forutsetninger, men da må skolene bygges ut kraftig både i størrelse og i voksen-tetthet, og ikke bare lærere, men annet fagpersonell i tillegg.

Jeg vet om et tilfelle der en elev, rullestolbruker og hundre prosent hjelpetrengende hele tiden. Egen assistent ved sin side hele dagen. Har så godt som ingen reaksjons-evne eller noen som helst mulighet til å uttrykke seg. Vedkommende sitter bakerst i et klasserom og lager masse rare lyder, skriker, sikler osv osv osv, eleven ser og oppfatter inntrykk, men kan som sagt ikke videreformidle det.
Min påstand er at denne eleven hadde hatt mye mer glede av og bruk for daglig fysisk trening ( mye mulig det blir gitt etter skoletid) og samvær med andre barn i lignende situasjon, i tillegg til at denne assistenten i en spesialskole-situasjon kunne tatt seg av fler barn samtidig.

Det er utrolig krenkende av regjeringen syns jeg å presse alle inn i den samme formen og forvente at alle skal kunne det samme etter endt skolegang, dette går hånd i hånd med at de stadig vekk påpeker hvor flott samfunn vi lever i med mange forskjellige mennesker der forskjellene skal behandles som ressurser ikke belastninger.

Ja forskjeller er ressurser i aller høyeste grad, men det er ikke dermed sagt at vi ikke skal innse de utfordringene som noen av disse forskjellene utgjør

Det var det fra meg ( i denne omgang)

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat