Sv: Nynorsk?
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Når elevene får velge faget frivillig øker motivasjonen. I dag er det jo sånn at mange elever hører om dette fryktelige nynorsk flere år før de selv begynner med det på skolen, og de blir negativt innstilt til det.
Det er godt du bidrar så sterkt til en postiv holdning til nynorsken, da, bina! 
Ellers tror jeg denne frivillighet-fører-til-motivasjon-tankegangen har mye for seg. Gym, f.eks, tror jeg at jeg ville hatt et mye mer positivt forhold til om jeg bare kunne sitte å se på de som hadde interesse for faget, og snappe opp en og annen fotballregel. Hvis franskundervisningen hadde handlet om å sitte og se norsk-tekstede episoder av Helene og gutta hadde jeg sikkert satt mye mer pris på det faget også.
Er det forresten nynorsken som likestilt målform du vil til livs, eller sidemålsundervisningen? Hvis vi skal ha to målformer så vil det unektelig være litt upraktisk å ikke gi opplæring i begge, særlig med tanke på de som i framtiden skal jobbe i staten, undervise i skolen, finner på å flytte til en nynorskkommune osv. Hvis du ønsker å fjerne nynorsk fullstendig som målform, så kan dette medføre å frata nynorskbrukere muligheten til å bruke sin målform i skole, arbeidsliv osv. Jeg synes ikke det er så rart at de som har nynorsk som målform og dermed også som en viktig del av sin identitet reagerer, jeg.