Sv: Nynorsk?
Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.
Det er det dummaste eg har lest.
Du har kanskje ikke lest så veldig mange av bina sine innlegg før?
Disse debattene som legger opp til å rakke ned på nynorsken blir vanlgivis veldig gymnasiale – det er vel gjerne det de som starter dem ønsker også; det er alltid greit å få fyrt litt opp under sine populistiske fordommer. Haterne skriker "grautmål" og målfolket messer mantraet "tal dialekt, skriv nynorsk". Jeg syns begge deler er tull; nynorsk er vel helt greit, men jeg er likevel helt ute av stand til å se at det er noe å trakte etter at skriftspråket ligger så nær opp til talemålet som mulig.
Det som sjelden kommer frem er konstruktive forslag til hva man skal gjøre for å ta vare på norsk språk. Og jeg tviler dessverre på at tvungen sidemålsundervisning og obligatorisk "oversetting" av offentlig informajson, som i utgangspunktet er skrevet på uforståelig på bokmål, til dårlig nynorsk (som ser ut til å være normen for denslags) hjelper noe særlig. Jeg tror kanskje det ville være verdt et forsøk å gjøre sidemålsundervisning frivillig i grunnskolen, men å samtidig gjøre sidemål obligatorisk for å kunne velge almennfaglig studieretning på videregående skole. (Og hiv gjerne på et frivillig fremmedspråk som obligatorisk del av opptakskravene også).
Ben "for å ivareta det gymnasiale" Murphy
|