Vis enkelt innlegg
Gammel 02-01-08, 00:30   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets beste og dårligste bøker

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Er det blitt veldig "populært" å ikke like Stieg Larsson, Anne Holt eller Unni Lindell? Merker at folk ofte ser litt ned på disse forfatterene, selv om de er blant bestselgerene i Norge.
Er det for folkelig og enkelt? Er vi som leser/sluker disse litt enkle sjeler vi også? Burde vi ta et skritt opp over skyene og lese "tyngre" bøker?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener nå. Hevder du at folk som sier at Stieg Larsson, Anne Holt, Unni Lindell osv egentlig liker bøkene veldig godt, men rakker ned på dem for å snobbe? Jeg føler meg i så fall ikke veldig truffet.

Det er jo forholdsvis "enkle" bøker, i betydningen lettlest, underholdende og ikke veldig dype. Og det er selvsagt ikke noe galt i verken å lese eller like slike bøker. For min egen del så likte jeg Stieg Larsson-bøkene akkurat godt nok til at jeg leste alle tre, men ja, jeg syntes at de var middelmådige, og det ville jeg syntes uansett om de var trykket i 200 eksemplarer og jeg var en av en håndfull eksklusive lesere.

Jeg er sikker nok på min litterære smak til at jeg leser det jeg har lyst til å lese og disser det jeg føler for å disse, enten det er en bestselger eller en nobelprisvinner. (Jeg innrømmer dog at jeg vanligvis antar at det ikke utelukkende er bokens feil hvis jeg misliker en nobelprisvinner.) Og jeg synes definitivt at man bør lese de bøkene man har lyst til å lese og ikke de bøkene en eller annen "elite" anbefaler eller foretrekker. På samme måte synes jeg det er idiotisk snobberi å unnlate å lese en fin bok bare fordi det er en bestselger.

Men jeg forbeholder meg altså retten til å synes en bok er dårlig selv om salgstallene tyder på at folk flest er uenige med meg.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har akkurat lest ferdig "Jenta som lekte med ilden", men er ikke helt sikker på hva du mener med oppramsing av produktnavn. (Er det av typen, at hun leide en Honda Civic, og at han hadde en Sony Ericson, du mener? Jeg leste den på norsk, så det er ikke sikkert den fremstår på samme måte oversatt, men jeg er ikke helt sikker på hva du mener.)

Jeg skjønner veldig godt hva Toffen snakker om. Jeg har skrevet om det samme i denne tråden (innlegg 27). (Jeg leste de to første på norsk og den siste på svensk. Den siste var definitivt verst i så måte, men om det var boken eller originalspråket, har jeg ingen formening om.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat