Vis enkelt innlegg
Gammel 17-12-07, 21:15   #64
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det kan godt hende det finnes folk som tenker mer på pris enn innhold når de kjøper gaver, men personlig kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i den tankegangen.

Derimot er jeg nok en av dem som kan beskyldes for å av og til kjøpe "dyre" gaver (i alle fall relativt til inntekt), men det skyldes to veldig enkle mekanismer: 1) jeg har svært dårlig økonomisk sans, og 2) jeg er en gavmild person som liker å kjøpe fine ting til folk jeg er glad i. (Ja, jeg vet det ikke nødvendigvis er noe likhetstegn mellom fine og dyre ting, men jeg synes nå engang det er lettere å finne fine "dyre" ting enn fine "billige" ting. So sue me.)

Jeg innrømmer derfor at jeg føler meg støtt når jeg hører utsagn av typen "Folk som kjøper dyre gaver gjør det for å vise seg" eller "Det ligger ikke like mye omtanke bak dyre gaver". Vissvass. Jeg legger vanligvis masse omtanke bak gavene mine, og utsagnet "Det er tanken og ikke prisen som teller" går da virkelig begge veier.

Når det er sagt, så skjønner jeg veldig godt at det er ekkelt å føle seg presset til å bruke mer penger enn man kan. Og at det kan være sårt å ikke ha råd til ting som andre synes det må være en selvfølge å ta seg råd til. Og som jeg sa i innlegget over, så synes jeg at et viktig pinsipp ved en gave er at den ikke skal være en belastning eller pinlig for mottager, og derfor bruker jeg heller ikke 1000 kroner på en gave til noen som jeg mistenker ville være ukomfortabel med det.

Jeg tror ikke at alle folk som kjøper dyre gaver er ute etter snobberi.., men NOEN føler jeg gjør det. Jeg tror selvfølgelig at det ligger like mye omtanke bak en dyr gave som en billig gave. Det går ikke an å generalisere dette. MEN ENKELTE er mest opptatt av pris. Kan ikke kjøpe noe under tusen kroner til tantabarna assa......

De fleste er fornuftige og det tror jeg FP-medlemmene er såklart Oppegående som vi er inne er

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat