Vis enkelt innlegg
Gammel 27-11-07, 11:08   #73
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boikott Israel

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Selvfølgelig er det en sammensatt konflikt, og selvølgelig er det haugevis av israelere som syns at palestinere er like gode mennesker som dem og konflikten er grusom. Men det må gå an å si at Israel som land og overmakten i dette tilfelle gjør grusomme overgrep på det palestinske folket, uten at vi skal trekke det ned på enkeltperson-nivå.

Jeg føler vel verken at jeg har trukket det ned på enkeltpersonnivå eller at jeg fornekter at det skjer grove overgrep på Israelsk side. Det jeg prøver å nå frem med er at overgrepene skjer på begge sider, og at man skal være veldig bevisste på det at Palestinske styresmakter ikke nødvendigvis gjør det de burde for å finne en god løsning på konflikten.

Jeg er selvfølgelig motstander av overgrepene som skjer, jeg tror at hele landet er nødt til å se at det ikke er mulig å løse konflikten gjennom bruk av millitære maktmidler. Men jeg tror ikke at man løser dette gjennom boikott av israelske appelsiner. (Hvorvidt dette er områder man burde dyrke appelsiner, rent økologisk har jeg ikke satt meg veldig inn i, og det blir vel også en litt annen problemstilling.) Og jeg tror at det er veldig lett i Norge å danne seg en mening om hvem det er som har rett og hvem som tar feil i denne konflikten, uten at man egentlig skjønner hva det er som foregår.

For å bruke et tilsvarende eksempel - jeg hadde tidligere veldig sterke meninger om konflikten i Nord-Irland. Etter hver har jeg skjønt at dette er en konflikt som er så inviklet at det er vanskelig for en utenforstående å skjønne hva det er som skjer, hvorfor det skjer, og ikke minst hvorfor det er brukt så voldsomt mye voldlige midler på begge sider av konflikten.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat