Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?
Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.
Så og si alle kulturer som har sin opprinnelse vekk fra ekvator har en opprinnelig feiring av at man går mot lysere tider (sola snur må vite). Jesu fødsel ble lagt til det vi i Norge kaller jul fordi kirken ikke klart å få bukt med den hedenske feiringen. Derfor har vi da også et sammensurium av hedenske og kristne og nye ikkereligiøse elementer i vår julefeiring.
Jeg er veldig glad for at vi i Norge har det ikke-religiøse ordet jul for feringen. Selv om jeg er svært religiøs av meg tilhører jeg ikke noe trossamfunn og har ikke et kristen forhold til julefesten, selv om noe kristent sikkert har overlevd i vår feiring av at dagene blir lysere.
Og til hovedspørsmålet: Ja, jeg oppfatter "Christmas" som en religiøs (kristen) høytid, mens jul er nøytralt for meg. Jeg oppfatter også "jul" som mer beskrivende for hva vi faktisk feirer. I hvert fall i min familie.
Men opprinnelig hadde også de fleste kulturer en feiring av midtsommer. Men hva er midtsommer i dag? Her i Norge? En ettermiddag med bål og pølser. That's it. Det er ikke en høytid.
|