Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?
Opprinnelig lagt inn av Elias, her.
Bra. Og jeg har heller ikke bedt deg om å bli god og varm inni deg heller.
Nei, men du spurte, så jeg svarte! 
Mahalia Jackson synger "Silent Night" på en så enormt bra måte at det skaper jo julestemning i en stein.....så på den måten er den et eksempel på at en sang med opprinnelig religiøst budskap gjør noe med folk.
Ja, sangen gjør noe med folk, ikke nødvendigvis budskapet.
Selvfølgelig kan folk feire jul uten å tro på noe budskap. Men jeg håper du ikke er av dem som blir irritert av "alt dette kristne". Blir man det så har man ingen god jul.
Nei, det gjør jeg slett ikke. Man må kunne feire julen akkurat slik man vil, syns jeg. Men det at du tydeligvis mener at det finnes "dem" som blir irritert av alt det kristne står i ganske skarp kontrast til første innlegget ditt, hvor du mente at "alle" ville ha "julesanger om Jesusbarnet, engler og hyrder på marken".
Men jeg mener at den norske julefeiringen preger alle, uansett hvilket ståsted man har. Folk (alle.....eller skal vi drive med flisespikkeri og si de fleste) kommer i en julestemning når de hører julesanger. BÅDE kristne sanger og Julekveld i skogen, Vårres jul, og alle de andre som setter oss i stemning.
Men dette er noe ganske annet enn å si at det kristne budskapet er en vesentlig del av ALLES jul.
Den av den store flokken som jeg kaller "alle" eller "folk flest" som bevisst går inn for å mislike englesymboler, stjerner, julekrybber, Santa Claus og andre kristne tradisjoner....den vil jeg si har et nærmest fanatisk syn på det man står for, og overgår selv den største religiøse fundamentalist.
Får bare håpe at slike folk klarer å styre sin antipati den dagen barnet kommer glad hjem fra barnehagen eller skolen og forteller at han/hun er plukket ut til å være Lucia eller stjernegutt eller Maria eller Josef !!!
Med denne delen av innleget ditt syns jeg du minner om dem som blir irritert av alt dette "ukristne", for å si det litt flåsete. Akkurat som jeg respekterer at mange ønsker et kristent budskap i sin jul, forlanger jeg respekt for at jeg ikke gjør det. Og det er ingening fanatisk over det.