Vis enkelt innlegg
Gammel 19-11-07, 13:22   #5
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: En god tilbakemelding

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

I forhold til dette innlegget vil jeg understreke at jeg syns det er like viktig med negative tilbakemeldinger når jeg eller andre feiler som jeg syns det er med positive når noen gjør noe bra. Dersom jeg er uenig med noen så pleier jeg å si i fra og gjerne stå på mitt også. Det kan til og med falle et og annet negativt ord om motpartens meninger. Jeg syns også det er helt fair å få negative tilbakemeldinger fremfor at noen skjuler for meg at de syns jeg har gjort noe galt eller dumt, eller hvis noen er sterkt uenig med meg. Det blir alt for mye fortielse og undertrykt irritasjon i miljøer der det kun er sosialt akseptert med positive tilbakemeldinger. Man skal da ikke late som om ting er OK når de ikke er det.

Det er alltid viktig med tilbakemeldinger, men det er nok litt misforstått - mener jeg - at det er viktig med negative tilbakemeldinger. Det kommer så klart ann på hva man legger i begrepet "negativ tilbakemelding", men jeg legger i det en negativ kommentar som betegner noe/noen (ala "du er dum" eller "hvorfor gjorde du noe så dumt?") og som ikke innbyr til en konstruktiv dialog.

Det å argumentere med et annet synspunkt er ikke en negativ tilbakemelding, det er en "uenighet" som man redegjør for i en redelig diskusjon hvor man har som mål å komme fram til en løsning. I virksomheter som har en endringskultur, som mange mener er en type kultur som virkelig leder til suksess, er det nettopp debatter som bringer en videre til gode løsninger. Men - det er ikke slik at man da kan ha løse kanoner som går rundt og kommer med "sannheter" etter eget forgodtbefinnende.

Jeg har i mange år jobbet med prosesser hvor man ikke ønsker at medarbeidere går rundt og er enige uten at de er det, men hvor det er viktig at man følger noen spilleregler i forhold til hvordan man kommer med slike tilbakemeldinger.

I miljøer hvor det er lov til å slenge rundt seg negative tilbakemeldinger, er det vanskeligere å få til gode endringer og nødvendig utvikling - nettopp fordi man vi unngå å gjøre "feil" når man da risikerer å få negative tilbakemeldinger og kanskje få skylden for feil.

  Svar med sitat