Sv: Madam Mim
Mange opplever å få økt appetitt av B-vitaminer. Bestefaren min tok ølgjær utrørt i vann i alle år, i helsekostbutikkene finnes det diverse b-vitaminsammensetninger. Ei venninne av meg sverger til noe som heter Mega-B-stress tror jeg det er.
Dette fant jeg da jeg googlet litt:
Tips til deg som sliter med matlysten (fra Apotek1): - Varier maten!
- Spis når du føler deg opplagt.
- Spis mange små måltider i løpet av dagen.
- Lag små porsjoner om gangen, og ha som mål at du skal spise opp alt.
- Spis det du har lyst på – litt mat er bedre enn ingen mat!
- Gjør det litt koselig ved matbordet. Tenn et stearinlys, pynt opp med en fin potteplante, legg på en duk.
- Bruk gjerne smør/margarin på brød, toast, grøt, poteter, pasta, ris, saus og puddinger. På Apotek 1 får du kjøpt en dessertpudding som er litt mer kalori- og næringsrik enn vanlige puddinger. Denne finnes i mange ulike smaker.
- Tilsett gjerne fløte, rømme og lignende til sauser og supper. På Apotek 1 kan du få kjøpt noe som heter berikningspulver . Dette er et smakløst pulver som du kan strø på/blande i både kald og varm mat. Denne gjør at maten blir mer energirik (beriket).
- Tygg godt og ta pauser i løpet av måltidet.
- Drikk 30-60 minutter før eller etter maten i stedet for til maten. På Apotek 1 kan du få kjøpt næringsdrikker som er mer nærings- og kaloririke enn vann eller vanlig juice. De finnes i mange smaker.
- Bruk forskjellige marinader, ferske urter og krydder. Dette gjør ofte maten litt mer spennende. Pynt gjerne med fargerike grønnsaker.
- Mellommåltider er viktig – du bør ha et lite lager av næringsrike snacks (for eksempel osteterninger, iskrem, nøtter, tørket frukt som rosiner, peanøttsmør med kjeks, melk og andre melkeprodukter).
- Det er lurt å lufte godt ut før selve måltidet slik at frisk luft kommer inn i rommet. Frisk luft gir bedre matlyst.
- Forsøk lett fysisk aktivitet mellom måltidene, for eksempel en liten spasertur.
- Fargerike matretter kan skjerpe matlysten.
- Spis sammen med noen. Appetitten blir ofte bedre i selskap med andre.
Ta en kikk her på side åtte-ti.