Vis enkelt innlegg
Gammel 29-10-07, 10:53   #2
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Økologisk mat, skadelig for verdens fattige

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Bruker man så mye mer areal for å dyrke økologisk mat da?

Økologisk dyrking gir vesentlig mindre avling på samme areal. Det er mulig at planteforedling kan øke avlingen ved økologisk produksjon, men jeg tviler på at produksjonen vil bli like høy som med kunstgjødesl og sprøytemidler. Man kan lese om dette f.eks her.

Det er ikke fullt så stor enighet om at økologisk dyrking nødvendigivs er mer miljøvennlig enn såkalt tradisjonelt jordbruk som artikkelen jeg linker til over kan gi inntrykk av heller. I praksis er den nok det, men jeg tror kanskje det i stor grad skyldes at de økologiske produsentene gjør en mer ordentlig jobb enn at produksjonsmetoden i seg selv er mer miljøvennlig. Hvis man ikke øvergjødlser eller oversprøyter – hvilket det er vanlig å gjøre – får man f.eks ikke betydelige problemer med avrenning.

Jeg spiser forøvrig ganske mye økologiske grønnsaker.

Ben "tastes great" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat